Article Image
ligen Anders Persson i Burlöf wäckte i bondes ständet redan wid 1857 års riksdag en motion att Longl. Maj:t täcktes förordna att posten bes fraftades med jernbaaan genast, få snart en sisäcka deraf blef fårdig, och likwäl har botten ända hittills, utommelan Hör—Luad—Ma imö, blijwu forslad På wagn mellan Hörby och Lund samt emellan sjeljwa Lund och Malmö, få art man mellan dessa städer ide ens haftråtrigbet att sända posten eller rekommenderade bref på banan. Endast til och från Hör har rosten hillils forslats på jernbanan. Wid stationerna har ej ännu funnits breflådor för brefs afsän. dande eller emottagande, och om någon wela hafwa en postwåska från någon station till närmaste postfontor, få har han för hwarje fram. och återresa mäst betala fom för pafet hwilket årligen gått till öfver 50 rdr, utom det att han i Lund efter Malmö måst hålla fer kilt fommissionär, fom ombesörjt wäskans fors: ling mellan banan och postkontoret. Först ny ligen hafwa wi fått en kungörelse, fom med nyårets början till någon del kommer att Ändra detta förhållande. Man borde således med skäl funna fråga om jernbanan hittills föft upp folla fin bestämmelse, eller har ide allmänheter något att fordra eller några billiga och tidsen, liga ålgärder att begära af en statens inrätt. ning, fom folfet sjelf likwal får bäde bekosta och underhälla. Wi uppmana fördenskull tid: ningarne hwat i sin stad att icke blunda for jernbanan och dess ledning oc framför adtr an cj begagna hartassen eller sirapskrusan, der de gåller att uttala ett öppet Flander emot ett oc annat, fom förtjenar att komma till allmånbhes tens begrundande.

21 december 1860, sida 4

Thumbnail