utan dborde genom wiotagiia SYM vEt fe sta riksdag närmare utredas; men yrkade mos tionären, att intilldess skulle skjutslegan, der entre prenad ej fanns, bestämmas att utgå med 32 sk. bko och wid entreprenader med 1 ror 20 öre riksmynt. Denna motion wann fådant bifall, att den allmänt gillades af ståndets ledamöter, fom i ordning efter matrifeln undertecknade fig såsom i motionen instämmande, utom några fom ide woro närwarande. De flesta ledamöterna framträdde och afstodo rättigheten att få sina motioner införde i protokollet, utan åtnöjde sig med att de blefwo upptagne på en öfwer motionerna uppgjord lifta. — Till slut bordlas des 105 motioner. En jernwägslinie Selfingborg: gandskronab till stambanan från Malmö. Motion af herr F. Rooth. Då jag wid sistlidne Riksdag hade åran af: gifwa motion angående ett Stkänfft Jernwägss fyftem, nämnde jag deruti ingenting hwarken om utgångås eller ändpunkt för en jernwäg ge: nom provinsen, jag hyste i detta fall den of: wertygelsen, att man endast behöfde kasta en blick på kartan, för att finna hwilken punkt nar turen, såsom dertill lämpligast, sjelf utstakat. Sedan Rikets sednast församlade Ständer tagit alla i denna fråga afgifna motioner i öfwers wågande, anslogs, fåfom wi nogsamt känne, en million riksdaler till en stambana i Skåne med Malmö till utgångspunkt samt i riktning mot Jönköping. Jag war för warm wän af att en gång se Jernwägarne inom Sfäne förflyt: tade in från de fromma önskningarnes på werf: lighetens område, för att för min obetydliga del wilja höja min röst emot det beslut, hwartill man kommit, så mycket mindre som en framz fallad strid om lokala företräden lätteligen funz nat menligt inwerka på sakens slutliga utgång. Jag hade emellertid trott, att man ide i fråga om ett få wigtigt företag enfamt skulle fett på den ena eller den andra stadens mer eller mins dre stora betydelse framför den andra, utan bas de man wäl företrädeswis bort ihägkomma den plats, fom war den west lämpliga såsom ute gångås eller ändpunkt för en jernwägs anläggs ning inom Skåne, och tillhörde jag än hwilken del af wårt land som helst, jag skulle dock för min ringa del aldrig i detta fall kunna hafwa förbifett wigten och betydeljen af Helsingborg, såsom den owedersägligen mest passande före: ningspunft emellan de Swenske och utländska jernwägarna. Mina swikna förhoppningar i denna del mana mig derföre, då jag för andra gången fått mig en plats anwisad i detta rum, att redan wid innewarande riksmöte uttala min innerligaste och orubbliga öfwertygelse, att en jernwägslinca Helfingborg-Landskrona till stambanan från Malmö, den må nu anses för huru mycket sidobana som helst, dock, enligt mitt förmenande, har ett alldeles öfwerwågande kraf på Rikets nu församlade Ständers upps märksamhet. Mycket har redan wid flerfaldiga tillfällen blifwit sagdt och icke kunnat motsägas, till fördel för en linie Helsingborg uppät. Nya anledningar till att företrädeswis hafwa ögvz nen fåstade vå wigten af att ju förr desto helz dre erhålla en sådan jernwägslinie, tillkomma nästan hwarje dag. Det kan ingalunda wara min afsigt art i någon den ringaste mån wilja förringa Malmös stora betodelse i mer AN elt afseende framför Skånes öfriga städer. Jdenz na min wördsamma framställning ingår icke den ringaste afundsjuka öfwer det företräde Mal mö erhåller genom en ftambana, jag skall hvårt: om glädja mig öfwer all den förmån, tom förs medelst denna bana Fan fomma att falla Mal: mö stad till godo. Men Per äro wissa facta, inför hwilka man omöjligt fan eller får blunda i fråga om angelägenheter af allmän: nare och wigligare betydelse. Malmö har gjort — Å FL.r han nat Söner erhållit Few er 72-2 12 nat än den war wid början af wårt ärhune drade, och fom ytterligare har en wacker fram: tid för fig. Men med allt detta har Malmö likwäl ett emot fig, fom det swårligen lärer funna afhjelpa, wore def tillgångar än tiofaldt få stora och dess allmänna anda större än näs got samhälles i werlden. Det är de fora mi len till Köpenhamn; det år ett haf, fom ftuns dom hela wintrens länga månader gör alltraz fif sjöledes från och på denna ort complett os möjlig. Wi skola, när det år fråga om ett stort, allmänt företag af den natur, som en Rifsjernwäg, ide betrakta det endast i en leende sommarbelysning. Wi skola härwid ide blun: da för wårt lands egendomliga läge, wi skole taga i betraktande de alldeles speciella förhål: landen, som framkallas af natur och klimat. Wi skole kasta en blick på Malmö, såsom ut gångs eller ändpunkt för en stambana, men i Februari månad i stället för wid Midfoms marstid. Wi finne då en jernbanegård, bes lägen utmed ett haf, fom hwarken bär eller bris ster. Wi finne en trafif, fom från upplandet hastar ned till den Skånska slätten med ungz domligt mod och en fart af fyra mil i timman, för att derefter med ångans widare tillhjelp forts sätta fin hoppfulla och raska gång öfver till den Danska kusten eller till Tysklands Ofters sjöhamnar, men i Malmö görande den vbehags liga erfarenheten, att bitintill skall du gå, men ide widare. Wi finna hundratals resande uppifrån landet, hwilka med de gladaste fänslor ilat de tio eller tjugu milen ner till Sundets kust på några få timmar, men för att komma öfwer de återstående lumpna fyra milen till fö: penhamn, nödgas man återtaga den gamla färrz skjursens kända och fännbara obehagligheter och på under wintermånaderna wanligen mycket då liga landswägar arbeta sig från. Malms fer mil åt fidan — till Helsingborg, såsom den enda punft, derifrån man fer fig i fånd att funna passera Sundet. Wi finne på samma fått innehållet af hundratals waruwagnar ans fommande efter hand till Malmö per jernwäg, der uppstappla sig öfwer hwartannat och så småningom, likaledes på de antiqverade landgs wägarne emellan Malmö och Helsingborg, särka åter till all den tid, man nyligen på jermvågen till försinämnde stad wunnit. Det är detta, som icke later sig bestridas, att om wintren icke Malmö utan Helsingborg är och blir trafikens slutpunft, jeruwägens må ligs ga hwar fom helst. Och likasom slutpunkten för trafifen uppifrån, få anknytningspunkten för trafifen utifrån! Det är Helsingborg, som någon gång halfwa året ensamt och allenast fnyter wårt land tillsammans med Danmark och kontinenten. Likasom Helsingborg från ford na dagar warit färjestaden, par ercellence för samfärdseln emellan wår halfö och fontinental: Curopa, likaså är den af naturen ämnad att nu blifwa def bangård, likaledes par excel: lence. Jag will icke säga, att detta förhållande länder Helsingborg till berömmelje på famma fått fom Malmös hamn länder denna stad; man eger ej att brösta fig öfwer en förs del, fom helt och hållet år natutens; men låts om of; blott ide förbife, att Det år rått och slätt ett factum jag hår påpekar. J det ögonblick jag har den äran framlemna denna motion, är man måhända redan färdig med nivelleringars ne för den långe påtänkta jernwägen emellan Köpenhamn oc Helsiugör, och det skall ice dröja mocket långe till man sålunda från Tvffland (eller rättare från civilisationens alla punkter) eger en oafbruten linie af jernwägar och ångfartyg Ända till pynten af Kronborg. Den angenäma känslan af att i Skåne ega en stambana och en ganska förträfflig stambana! Stall den ide tilläfwentyrs någor generas af den temligen ur -Swenska omständigheten, att från den på endast tio minuters afständ gent emot liggande staden Helsingborg intill befags de stambana ligger en liten obeqwämlighet af oo Mn fo —— c k Atajianrht 4 AA AN 11 squera bryta benen af sig under wargen vt från widare tillStambanans prydliga embars cadere. Jag tillåter mig hår yttra den öfwer: tygelsen, att det ej fan wara utan betydelse, om en fandelåoch persontrafik af den utsträckning, fom den, hwilken om wintren eger rum öfwer Helsingborg, plötsligen skulle finna ett afbrott för dagar och dygn, (och förhållandet blir dets samma för trafiken från upplandet på Malmö, ehwad dess mål är widare än Malmö stad sjelf.) Följderne skulle utan twifwel snart wisa sig, om i ett jernwågssystem lemnas en lucka, hwarigenom detta system för en stor del af år ret totalt afskäres från det stora Europeiska fy: ftemet, och will jag härwid exempelwis nämna, att Helsingborg sisilidne winter under närmare fem månader war enda punkten i wårt land, hwaröfwer kommunikationen in och ut war os förhindrad. Skall Sweriges jernwägssystem wara ett blott inomlands, ett isoleradt, då må det passande sluta just wid Malmö hamn; är det deremot meningen att wi förmedelst jerns wägar skola förbinda of närmare med fontis nenten, då infer jag ej för min ringa del, huru man ett enda ögonblick skall funna underskatta wigten af en jernbana Hetfingborg-Landskrona, hwilken sednare plats dessutom genom fin ut: märkta hamn har en stor och wigtig betydelse. Jag får härmed äran upplysa, att, enligt det fossmnadsförslag, fom, efter skedd undersökning, upprättats af Engelske Jngenieurerna Gisbors ne och Coghlan för en jernwägsanläggning es mellan Helfingdorg öfwer Landskrona till Rems marlöf, der denna bana skulle sammanträffa med stambanan, äro kostnaderne beräfnade få lunda: För Landskrona-banan till föreningen med Helsingborgsbanan wid Tågarp Bko Rdr 432,251: 19. 2. Från Tågarp till Remmarlöf 490,239: 14. 4. Rörlig materiel...... 240,000: — — 21 Gngelffa mil Elektrisk telegraf 12,600: — — Oforuisedda behof ...... . 158,400: — — Bio Ror 1,333,490: 33. 6 För Helfingborgås-banan: Fill Tågarp Roör V24,907: Rörlig materiel 313,000: 265 Engelska mil (S:leftrisk telegraf 15,900: Oförutsedda behof 246,600: 405107: — — Bfo Rdr 2,738,897: 33. 6 Lifligt öfwertpgad, att mina nu yttrade fråm ställningar i denna wigtiga angelägenhet dela af ide så få inom Representationen, får ja wördsam mast föreslå: s:o att Rikets nu församlade Ständer, me afseende å den stora wigt och betydelse, som skäligen lärer kunna frånkännas en jernwäges anläggning emellan Helsingborg öfwer Lands frona lill stambanan wid Remmarlöf, behagad antaga och betrakta densamma såsom stamban och, fåsom sådan, anslå det dertill erforderlig belopp, eller ock: 2:o att, för det fall den icke skulle kunna bli wa tillerkänd högre rang än bibana, såsom lå på enahanda wilkor och bestämmelser, fom se dane utlemnats och bewiljats till andra jer wägsföretag inom Riket, anwisa det eller I belopp, fom för det med denna min motion a sedda stora ändamålet funna blifwa af nöde hwarwid jag får åran nämna, att Helsingbors stad beslutat, a:t för fin del med en summa Bko Rdr Etthundratusen dertill bidraga. Ö remiss till Höglofliga Statsutskottet anhåller jä ödmjukast. Stockholm d. 29 Nowember 185 F. Rooth. itrikes. Telegrafunderrättelser. Hamburg d. 7 Dec. upproret vår cilien är ännn icke helt och Hallet unde 4.