fonferensen i Olmitz, synes wara redigerad innan krigsförklaringen blef bekant. Men Porten har fast beslutat att föra krig; Reschid Pascha förflarar öppet, att Turkarne förr skola gå under, än antas ga Wiener förslaget. J deras ögon har den nya noten, hwilfen man för dem framställt säsom Europa? garanti, icke mera wärde än I FBiener noten, och de bafwa afwisat den, utan att ens inläta fig i disfussion deröfwer. Oebats korresvondent är för öfrigt af den åsigt, att turkarne äro öfwertygade, att Europa ice fkall lemna dem åÄt sitt öde, och att det Mall twinga Ryssland till art afstä från fina fordringar. Det nya projektet fon således anses säsom absolut för: kastadt. Jtalien. Genua ten I Nov. (Tel. dep.) En arbetare demonstration befaras, garnisonen är fonfiynerad och waftpofterne fördubblade. Frankrike. Paris d. 6 Mov. General Baraguay WHiliers har i dag med fin militäriska swit afsealat från Marstille. Hwariehanda. — Prakt wid franska hofwet. Den prakt, fom det numna: rande franska bofwet utwecklar i klädedrägt, öfwergår allt hwad man bittills sett i denna riktning. Till och med på jagten wisar kejsaren oc isyn:erhet kejsarinnan fig i de praffullaste drägter, hwilkas bufwudprydnad bestär i dyrbara spetsar. De damer, som uppehälla fia wid hofwet blott ert par dagar, måste ombyta drägt minst 8 a 10 gånger. — Om de chinesiska insurgenterues religiösa åsigter med betar China Mail, en tidning fom utkommer i Hongfong, en gan: ffa intressant framställning genom forta utdrag ur insurgenternes religionsböcker och isynnerhet ur den, fom innehäller de bimmelska reglor för menniskornas Iefnadåwandet och) af de år 1852 tryckta fejferliga förklaringar af Taiping. Det är utdrag af gamla och nya Testamentet och af driftiga böne och andaktsböcker, men plandade på ett högst besynnerligt fått med bedniska och chinesiska äsigter och sedwanor. Wii de tio budorden, hwilka ulttryckligen betecknas säsom förkunnade från berget Sinai, framställes opiumer rökande och hasardspel fåfom särdeles straffwärdt. Biblen är till en del lokaliserad; sålunda kallas den första menniskan icke Adam, utan Pivamfu. Buddhaismen od) al afgudadyrkan fördömes ut ryckligen; deremot upptagas yttranden af Confucius, och jemte de össhristliga bönerna föreskrifwes offer af fött, blommor och frukter. Den chinesiska uppfattningen of christendomen synes wäl wid första påseende wara yrotestantisk, men en del omständigheter tala dock deremot säsom t. er. att böner päbjudas för de aflidne. Päfallande äro de egna sinesiska inwändningar, fom religionsvöckerna söka wederlägga uti inledningen. — Sålunda befkämpas den inwändning, satt tilloedjandet af den allsmägtige Guden blott skulle wara en unsefterapning af fremmande nationer, genom hänwisning till att njgudsdyrfan i Cbina är mycket gammal od) bar egentligen blifwit sutöfwad under de tre berömdaste dynastier Hio, Schang och Tschau, så wäl af furstarne fom af folfet. Dessutom fästes urpmär-samheÅ fen derpå, att sanningen blott är en, och att det är rättast, att chinesarne och de fremmande wandra med bwarandra på denna gamla wäg. — — O—— Markegångspriser år 1853 i banko: Hwete. Råg. Korn. Hafre. Christianstads län: O. och W. Göinge, Willands, Gärds och AUlbo häradr — — — — — 16: — 12: — 8: : Engelholm, N. och S. Åsbo samt Bjäre i 8 of härader — — 16: — 12: — 8: — 4 Cimbritshamn, Jngelstads och Herrestads härade — 2 AA sA