Article Image
och Jönköping. Jnom Skåne förekommer åtminstone inga Dbetyds liga berg, och de fom finnas funna, medelst brytning wid ftatios nerne, eller genom liniens böjning, för det mesta kringgas. Men i Småland måste ofelbart åtskilliga bergarmar genombrytas. Der mwäåglinien följer jordytan, är åtgärden för wägens ans läggning att undanskyffla myllan och grusa på 3 alnars bredd, få att wägen får jemn plan. Deremot, der fördjupningar möta, mår ste desfe igenfyllas och höjderna genomgräfwas. Men, emedan dessa twenne hinder merer dels befinna fig i hwarandras närhet, så tjena de sednare att tillgodogöra de förra. Genom minor, dem hwarje fortifikationist förstår anlägga, lösgöras stenmassorna och gruset. Den lösgjorda massan fösas ned i dalen, i början med handredskap, men sedermera, då afståndet tilltager, anwändes en provisionel träbana. Denna förfärdigas af furubjelkar, 6 tum i fyrkant, 10 alnar i längd, snedskurna för ändan, för att ledigt fun: na förlängas med andra bjelfpar. Längdiräden läggas paralelt på 15 alns afständ mellan ytterkanterne, sammanhållas med hvårz trän på hwarje 3:dje aln. Från minan eller stället der gruset skall hämtas, får banan en lutning utföre med tum på alnen, underz ftödd af stenar och annat tjenligt underlag. En af plankor och bräder timrad lår, 6 aln. lång, 13 aln bred i botmen och 2 dito å den alnshöga öfre kanten (103 kub. aln.) har under fig vulbhvals far med trisfor på båda ändar, hwilka trissor löpande wid banans sidor hindra afwikning. Detta slags lastbjörn fylles mev de åme nen man will undanskaffa, sättes lätt i rörelse af twenne karlar, hwilfa uttömma lasten å aflassningsstället och skjuta den tömda lås ren tillbafa. Härigenom besparas åminstone en mängd öferagse : werken. Om wi antaga 4 man wid lossningen, 2 wid transpors ten, derwid 10 minuter ätgå för lassningen, 20 min. för trangpors teringen, och arbetet fortgår 12 timmar om dagen, få följer att 244 fub. alnar dagligen förflyttad. Antagom widare att aflöningen för : 6 farlar är 4 ror, få kostar hwarje fub. aln st rdr, lika med 9321 rft., eller per medium för längre och fortare wäg 1 ff. banko. Wägens höjning 6 alnar får i genomskärning formen af en! stympad con, 3 alnars plan och 73 alnars bag, få att hwarje alni i längd tager 45 kub. alnar påfyllning. Har nu wäganläggnins gen på 1 mil 1000 aln. jemn yta, 2000 aln. med 1 alns höjning ) e o. s. w., få blir räkningen denna: 1000 alnar a 2 fe ss so ss ss so sr 41: 32. 2000 do a 66kkk — 250: — 3000 do a 12 kub. aln. lika med 36,000 kub. aln. 750: — 6000 do a 20 — — — 120,000 — — 2500: — 6000 d:o a 445 — — — 270,000 — — 5625: — Ii För planets och sidornas jemnande, wägens packning och komplettering ... 833: 16. — — — Banko rdr 10000: — För banans anläggning besparas mesta tid och kostnad dermed, att man begagnar furubjelkar. Dessa af något gröfre dimenfivz ner ån den förumämnda provisoriska banan, utläggas parallelt åLl wäglinien på fast och jemn grund. Afståndet mellan bjelkarne år hjulens afstånd från hwarandra, wanligtwis 3 fot mellan yttre fis: dorna. Bjelkarne beläggas med 3 tum breda och I tum tjocka, wall! sade jernskenor, hwilka med fin yttre sida noga följa löpträdens yt tre kant. Mellanrummet ifylles med grus, klappersten och tera, der denna är att tillgå. Kostnad på milen: 36,000 aln. furubjelfar a 8 fö os sr rr 6000: — 3.000 ft. twärbalkar a 12 föl ee rr 750: 36,000 alm. walsad jernskena a 10 .i.... 5500: Arbetslöner för kompletteringnn. 3750: Banko rdr 18,000: — För lokomotiv med regulator och 8 wagnar, samt till fälliga kostnader, repartitionswis på 20 mil — . 2000: — Tillsammans för 1 mils wåg Banko rdr 30,000: — Efter denna kalkul skulle en jernwäg mellan Malmö och Jöns köping icke kosta mer än 600,000 rdr banko, eller icke end en mil: lion rdrargs. Wi förwånas med rätta öfwer detta pris; men inf fan ide finna något fel i beräkningen, utom det att de förberedanda foftnaderne och adminiftrationen är utelemnad; men detta bör wä ej gå till mer ån 500 rdr 1g8 pr mil? i Huru betydlig måste ide rena behållningen blifwa på en så dan wäganläggning! Anslås ärliga inkomsten till 80,000 rdr oc fostnaden till 60,000, få att nettowinsten är 20,000 rdr, få kunna aktieegarne beräkna fig 30 9 ren behållning. J följd deraf skal anläggningen af stora farwägar blifva en werklig nationalwinst Mindre rålwägar mellan städer och byar, eller, på förre egen domar, till äkergärdena, funna anläggas för betydligt ringare kost 2. . OAsn ASaanar fårsedda medp re

2 augusti 1853, sida 2

Thumbnail