och Afrodite mot den rika samling unga skönheter, som man här fit såda i en intagande omwexling och mängfald? — Fröken Ebba Bjelfe den nordiska, fröken Gyllenhaal den sydländska skönheten, bredwid friherrinnan Ramsay och D:lle Arwidson, Auras båda blom strande döttrar, men blomstrande olika, såsom den purprade camilian mot den bleka jasminen; systrarne Nordenfelt med de ädla swenska dragen; fröken Wendla Nordenstolpe med allt det mjuka behaget i gesten bog en dotter af Provence, bredwid fröken Edla v. Stahl, der ögat twekade i beundran för formens skönhet och hyens theint och friskbet; D:lle Betty Nehrmann, med så ren italiensk anfigtsbildning, fom vå någon Södermarks tafla från Rom; fröken Ser gesl, fom i drag och ansigtsuttryck återförde minnet af fin store far fader; D:fe Fries en lefwande bild af Tegners Ingeborg; Dille Söderhosm från Norrköping och D:le Elisabeth Schwan, the queen of beaty. Fröfen Wablborg Fleming, en skönhet af första rangen, bländande redan på afstånd; Ditte Mathilda Biel, en typ af wår tid, intagande, pikant; fröken Marie Anckarswärd, med ett uttryck, deri det intellektuella, täflar med behaget. — Men wi mäste sluta, lika wisst som wi borde, med farhäga att af ämnet bortföras ide hafwa börjat. Likwäl äterstär få många mot hwilka wi begå en orättwisa. På samma gång wi bedja om tilgift af dem, hwil kas namn och fägring troligen högst owäntadt kommit att bli ffå: dade i Synglafet, bedja wi de icke omnämda förlåta att utrymmet men wisst icke minnet förbjudit öfwerblickens utsträckning. Det är blott en anspräfslös lorgnett, fom står oss till buds, då en dubbel kikare skulle gifwit större vy.