Jnländskt Rytt. Stockholm d. 8 Dec. Den sedan någon tid oms talta intressanta frågan om planen för ett jernwägsfys stem i Swerge, för pwilket ett engelskt bolag häller på att bilda fig, hwars provisoriska fommitt genom sitt oms dd, majoren gr. Adolf von Rofen idetta ämne ingifwit en ansökning till Swensta Regeringen, har nu föremas rit i konseljen, och regeringens resolution, fom är af d. 27 Now., är i dag erpedierad. Följande är hbufmwudfafs liga innehållet af beslutet: 1:0 Derest för det uppgifna ändamålet ett eler fles re bolag bildas, deri ej mindre utländska än inländske män lemnas frihet att deltaga, och) om genom fådan tecz ning erforderlig kapitalstyrka blir att påräkna, få lemnar regeringen detta eller dessa bolag den sökta råttigheten under loppet af 20 är, dock med milfor, att innan fluts lig oktroy eller förordnanden om jords afträdande utfärs dag, skola fullstandiga planer och kostnadsförslager, unders rättelse om afticteckningen m. m. til Kongl. Maj:t ins lemnas. 2:o Aganderårt till jernwägen bewiljas, äfmen: fom af kronans mark hwad fom erfordras. 3:o Tulz frihet för allt införande frän England af modeller, rails, lofomotiver, turnplates m. m., som ej till lika godt pris funna fås harstades. 4:o Rättighet att mot ersättning anwända kronoarbetskorpserne, afswensom, såwidt ofmers enskommelse med rotehållarne kan traffas, manskap af armeen. 5:o Att genom en fommitt fä fastställa en wiss taxa, som sedan ej utan Kgl. Maj:ts bifall får förhöjas. Beträffande åter ansöfningen om fostnadsfri upplås telse af kronans marf, der jernwägarna öfwer den skola laggas, om fri utsyning af virke m. m., så will Kongl. Maj:t, sedan fullständiga planer bliswit ingifna, tillse hwad derom kan i nåd. proposition till Rikets Ständer framstallas. Följande utsträckning för hufmudbanorna och fidos linierna bar af bolaget blifwit angifwen: Hufwudbanan N:o 1: från Stocholm öfwer Söders telge genom Södermanland, Nerike norr om fjön Tisnas ren, wester om Askersund, utefter landthöjden mellan fjös arne Unden och Wettern till Rödesund och Carlsborg, samt widare öfwer Tidaåns dalbotten, Fahlbygden, Ed8märens Kronoallmänning förbi Alingsås till Götheborg. Hufwudbanan N:o 2: från Stockholm till Tisnaren (gemensam med N:o 1), samt derifrån mellan Glan och