men beromoast aro vf, Jsom had t Wadna Sit. UÅntoniildagen. Priserna deremot lära ej wara betydliga. Det är mera ett slags ambitionssak. Dock hafwa de segrande hästarnes egare alltid en indirekt winst derigenom, att de hästar, som segrat, winna wid försaljning i warde. De concurrerade hästarne aro spanda för ett slags äfs don, lätta, kallade sediola. Holland är det land, der dessa kapplöpningar sannolikt närmast efter Jtalien äro införda. Racen Harddravers år sedan läng tid tillbaka der berömd. Uti England blefwo trafkapplöpningar ns förda utt medlet af sjuttonde arhundradet. Turfsannas lerna framte namnen på många utmärkta trafware, och ibland dessa må serskildt nämnas Tom Tumb, fom år 1829 tillryggalade i traf för åkdon ett hundrade Engels ffa mil på 10 och en half timma. England bar afwen kapplöpningar i traf för ridhästar. Uti Norfolk lär man träffa synnerligen snälla trafware. Ryska trafware äro utmärkte sedan århundraden, och Regeringen underftöds jer trafkapplöpningarne. De förnämsta hållas utt Pos skau och Et. Petersburg, äfwen i Odessa lära dylifa was ra inrattade. Amerikanska trafware äro myckcet berömda, och utt Philadelphia anser man kapplopningar i traf få wigtiga till hastafwelns förbättring, att man der lar hafs wa förbjudit kapplopningar i galopp. Afwen uti Schweitz finnas trafkapplöpningar sedan langre tid tilbaka, vc) äro de der mycket populära. Hos of ärv fappförnins gar i traf — kappkörningar med slädtrafware på isen — mycket gamla och hafwa tillförne rönt wida mer deltas gande än for narwarande. Pägen för dem har redan länge warit i aftagande. De arv för litet populära att utofwa någor inflytande på hästafwelns förbattring. Länens hushällssallskaper, afwensom andra dylika pas triotiska föreningar, omfatta nu för tiden med få bergme wärd ifwer alla öfriga delar af efonomien, men för Häfts afweln har pä de flesta ställen hitintills ide något mwär sendtligt blifwit företaget. Jnsandarens afsigt med dens na uppsats är att föreslä, att, då prof: och täflingsplojs ningar, expositioner af husdjur och andra dylika fanumans komster för Landtmän, annonseras, man äfven dermed måtte förena en trafkapplöpning med hastar, få wäl uns) der ryttare, fom för äkdon, att försiggå wid fauma tids fälle. Till utförandet efter en bestamd ordning torde Sälskapet i allmänhet, och den tillstädeswarande Ordfös randen i synnerhet benäget medwerka. Sammankomsten skulle winna i liflighet genom denna tillofning i amnet, och någonting wore derigenom för hästafweln gjordt, som kanske i tidens långd torde wisa fig ite hafwa warit ur tan för stora nytta. Suoskription borde wisserligen ipps nas för art ästadkomma något obetydligt I prispenningar för de segrande. Men för öfrigt wore ett dylikt företag för hästegarne fritt från omkostnader, emedan ingen aus nan trainering behöfdes, än den fom hwar och en sjelf kunde ästadkomma, nemligen att dagligen vå ett förftåns digt fått öfwa fin till täfling bestämda hast art trafwa. Till täflingsbana kunde wåljas en nägorlunda bred och icke backig landswäg, eller ock en större slätt, der man TT JO