syt(, 11 14079UU VM HR OS OCh i Cambridgejbire, med 144,000 inwvånazfi re, 21 skolor; i Cornewa ll ar 1837, medsa 300,000 inwånare, 116 Smabarnskolor ;p besökte af 2,041 barn) o. s. w. Äfwensu i ondra länder blef nyttan af dassa om: erkänd, och en stor mängd fådane inrårt: ningar bafwa blifwit siiftade i Frankrikeisn Tystiand, Jtolien och flerestädes. DI utmärkte eller högt uppsatte personer sats sig i spetsen för desse wålgörande inrått: ningar. Sa wäl i Amerika fom i Jn dien, pa Goda Hoppsudden och i Austrafn klien hafwa dylika skolor, efter bad ovh ut blifwit nämndt, blirwit införde. Mangen torde fräga, hwad är det d i detta system, som är sa inbjudande, e ter fom der blifwit få hastigt spridt tis alla delar af jorden? Förmodeligen ick Å annat ån att man lyckas till ernående e En ett wigtigt och önskanswärdt ändamaee begangna den lifligbet och det oeftergiflsa ga begår att wara sysselsatte, fom år egen hos små barn, och fom ofta gör de rätt beswärliga. Naturen likasom trå ger fig på dem genom alla deras org ner, allting Wilja de weta, allting plock j de sönder, för att, churu medwetslöst, ut dersoka på hwad sått der war samma 2 — n lart. Huru ungeläget är det icke äfw att wi tidigt underwisas uti kännedon af den werld wi böra genomwandra? J 3ägen lefnad, om den ock wore alldrig lang, räcker till att lära allt hwad borde weta. Det är en erkänd sannin att det träd man will böja, maste n börja att böja medan det är ungt. E lomo sade redan pa sin tid: jajom n wänjer ett bara, sa later thet icke ot thet gammalt Wwarder. rm s li 24 us ——— Ä ) Det är märkwärdigt nog att om man t )a-)decar aatalet skolor i antalet barn, få bel ect sig icke mera an 22 a 25 barn på hwarjel ar la, ett bewis, att ywarhelst 20 a 30 hu resbo icke långt skilde ifrån. hwarandra, ar led hofwet af ett ställe bwarest sma barn sam och aro under en Om och sedlig mård, gifou 1 G Öond om (