fund med, att då hjulet år 5 alnar i di: ameter, få windar hisswinden sjelf ned spannemålen, blott man sätter den i gång. Tåget, fom lägges om säcken, skall wara få långt, att då säcken kommer ned i; wagnen och bar tåget om fig, få skall det hafwa 13 famns längd till att löpa på. Drängen fom flår i wagnen skall hastigt göra säcken lof från tåget, och den Fars ten fom står i windshålet, skall i ögon: blicket hala tåget till fig och lägga det om en annan fåd fom står till reds, då hisswinden sjelf drager säcken ut från lof: tet. Då man t. ex. wid en skeppning bar ett tillräckligt antal wagnar od) df: wadt folk, få att ingen stagnation intråf: far, få expedierar man från en sädan wind 100 tunnor säd i timman, Når hisswinden skall stannas, stall sista fås ken blifwa qwar i tåget, medan winden drager den några famnar tillbaka upp cch förlorar fin fart, i annat fall gär tåget med sådan häftighet tillbaka, att lätteligen någonting kan sönderryckas. (Malmö Tidn.) iii c — RNE