het. J Florenz äfwensom i hela Jtalien klagar man öfwer en nästan helt och hål: let misslyckad skörd. Uti en nyligen om fortgången af arbetet på Tunneln under Themsen afgifwen berättelse uppgifwer Hr Brunel, att ar: betarne beswäras wida mer af eld ån af watten. Några gasarter, fom der ut: wicklas, antanda fig ganska lätt, och fle ra personer hafwa genom inandandet deraf blifwit sa illa skadade, att föga hopp är om deras lif. Explosionerna äro ganska täta och utsläcka arbetarnes ljus: de äro dock, i anseende till det fto: ra utrymmet, icke farliga. Gasarterne utweckla fig af flodgyttjan och intränga genom springorna uti öfra hwalfwet. Chlorkalk har utan framgang blifwit an: wånd deremot. Det i Feyenoord bygda ångbogferings: fartyget Rhen ankom den 9 Oc. till Köln. Det tillhör Nederländska Äng: ffeppsfart8:-Sållfrapet och är det största ångfartyg af jern, fom hittills blifmir bygdt; ide ens England kan uppwisa något af denna storlek, styrka och ma: schinkraft. Det har twå maschiner, hwar: ie af 250 hästars fraft, af hwilka hwar: dera drifwer ett hjul, få att ett af biu: len kan drifwas framåt , under det det andra arbetar tillbaka, hwarigenom man på ganska litet rum kan wända fartyget, som år öfwer 200 fot långt, 30 fot bredt och går blott 5 fot djupt. Hjulen hålla 25 fot i diameter och äro 42 fet breda; de dyka 4 for i wattnet. Siberiska Winters YWidker,) (Vicai bunnis linne.) Som denna förträffliga foderwärt, hwilken i bördighet och godhet dfwertråf: far alla andra , år föga eller intet känd i wårt land, torde några underrättelser om sättet att få och behandla den ide war ra utan nytta. — Winter:-Widerna fås RN A CAAA APR Marnrfhlan O UEAst