Article Image
å kistan öppnades, syntes till allas för: åning, en katt springa derur, fom rå: t deri blifwa inspärrad, tillika med n aflidne. Man skyndade att närmare lerse liket och fann, att den förmente de ännu lefde. Den wärme man Fån: på dess mage, wisade, att farten hår git sin plats, och att hettan från def opp warit orsaken till lethargiens upp: rande. J stallet för det lik man trodz sig med kistan komma arr nedsänka i afwen, Jag man salunda tweane lef: nde warelser uppstiga derur. J Aarhuus tidning fpår en Jnsändare, Sommaren, da det mesta af Juni och got in i Juli undantages, för ar 1838 hal blifwa wir. För 6 ar sedan twiflade man ännu på iligheten af en ängbatsfart till Ame: u; nu deremot har man äfwen Ofwer: mnit de swårigheter, som hittills bin: de werkställigheten häraf, nämligen mom sådana förbättringar i åängmatdi: iet, att på en resa, hwartill man för: behöfde 1000 tunnor kol, har man nu räckligt of något mindre ån 450 tun. Den 3 Mars afgid det största bir: 8 i England byggde ångfartyg, Great estern, (af 1604 Tons, 234 fot långt, fot bredt och med ångmaschiner af hästars kraft, samt 4 master, att äfwen funna begagna en gyn: de wind) från Bristol till Nem: k, men wid nedfeglingen på Themsen 31 i jamma månad inträffade den cka att i närheten af Sheerness eld uts ti skeppet. Då röken War alltför äfwande för Jngenieurerne att intråns i maschinrummet och minska freppets ft, såg man fig, för att ej blottftälla jagerarne för fora, nödsakad att fåt: ppet på grund, hwarefter det, genom lp af en Grawesander ängbåt, efter å timmars utomordentlig antträngning, ades släcka elden. Skeppet bar feder: ra fortsatt sin resa till Bristol. Resan Newyork tror man att det skall fun: cillryggalägga på 14 dagar, då man SPAL FAAMA A

1 maj 1838, sida 3

Thumbnail