2 F (11117111 icsfsftfi, Ul JU Huls fare tillgifwenheten år för em får, desto ömmare (!) will man, att det felande Mall afhjelpas. Når fanns wäl ett menniskowerk få fullbordadt, att ide något der: wid war att tänka fig annorlunda och — måbånda bättre. Ganska owäntadt år det derföre att erfara den brist på fördragsamhet 2), hwarmed Lycei nuwarande Direktor emottagit en ganska billig, wälment och för: tjent anmärkning rörande medicinal:svården å Lunds spceum. Man betalar för underwisningen på denna skola redan få mycket, att man har allt skäl att mån: ta 3) daglig tillsyn på stället af erfaren Läkare, fyns nerligen wid tillfälle af smitta, uppkommen inom fraden eller inom Lyceum. Men hwilken far, förmyndare eller barnwårdare betalar icke ännu mer, om det sättes i fråga, for att få sitt barn, sin myndling förwarad för faran att insjukna 4) på en fremmad ort och i en stad, der man just ide är allmänneligen känd att taga sig särdeles när, när någon sjuk yngling bland de ftus derande år i behof af deltagande godhet; Är det sannt, som H:r Magister Stenkula wäl icke kan bestrida, att smittosamma sjukdomar warit flere gånger gängse bland Lyceisterna och att twenne Lyceister i sädana sjukdomar med döden aflidit, kan man wäl med skäl undra, att föräldrar, att alla wänner af denna förhoppningsfulla inrättning önska en sådan tillsyn i afseende på elever: nas helsotillständ, art ynglingarne i allmänhet erbålla råd, warningar och underrättelser, ledande till helsans bewarande och att, wid uppkommen smitta, de friske likså mäl skyddas för insjuknande, som de sjuke förses med Läkare 5). Skall man behöfwa umderrätta en Dircktor wid en dylik inrättning om allt hwad till Vä deuna preserverande helsowärd hörer? 6) Upplysning härom finnes uti hwarje anthropologist skrift. mande plan, efter hwilken Jnsändaren önskade att fe lärowerket organiseradt? Wi aro öfwertygade, att Lycei Ide tåre med glädje stulle antaga en sadan, om dess företräden kunde afgjordt och grundligt bewisas. i 2). Kan det kallas rist på fördragsamhet! då ycei Direktor i de flesta af provinsens tidningar uppmanat fördldrarne til de ynglingar, hwilka begagna eler under innewarande ters min skola begagna underwisningen på Lyceum eler deg Elec mentarskola, att utwalja en kommitte, som med uppmdrts samhet följer och sedan offentligen bedömmer Lärarnes åtgdrs er? Kan Jnsäandaren, om han sielf ar far, rimligtu is bec gära en såäkrare garanti för sitt barns både fysiska och moc raliska mård, an i de personer han sjelf malt. att före tråda sitt ställe. 3) Hwarföre ej fordra? Det är mensklighetens sak, och hennes fordringar fan ingen fann darnalärare, fom i ordets könaste bemarkelse ar philontyrep, neka, att, ajwen utan afseende på någon annan belöning, dn sitt hjertas, uppfylla. 4) Tror då Jnsändaren, att döden eler dess manliga fåregåns gare, sjukdomen, skulle juft wid Lunds vyceum göra ett un: dantag från den allmänna regeln : ndv tiden dr inne, mår ste man d3, och låta afwisa fig med en späckad pung och maftfpråfet: jag betalar!? Wore detta fallet, få äro mi öfwertygade, att förtroendet för Funds Lyceum, i trots af alla både hemliga och offentliga kritikaster, dagligen skulle ökas i stället för att minskas. 5): Håt undrar ingen, och kunde Jnsandaren med fanningsene liga bewis styrka, att förfarandet just warit motsatsen af dens na rättmätiga önskan, skulle det på tet högsta fmårta både oss och hinarie merflia nn