Article Image
upphöra. I) 8 Kongl. Kungörelsen af samma dag och år, om hwad sakttagas bör, i anledning af en emellan Kongl. Maj:t å ena, samt Hans Majt Konungen af Danmark å andra sidan afslutad SSandelss och GidfartssTraftat, innefattar i 7:de S. detta bud: I sammanhang härmed hafs we Wi funnit godt att, hwad handeln emellan Swerige och Danska Staterne beträffar, uppe häfwa den inskränkning i farten med däckade fartyg under femton lästers drägt, samt öppna fartyg och båtar, som genom 62 och 63 S. S. uti Wår Förnyade GeglationssOrdning: af den or Juli 1825 F) är stadgad; doc böra äfwen hädanefter wid fart på Danska Staterne med däckade fartyg under femton läster, samt med öppna fartyg och. båtar af hwad storlek fom helst, de uti 64, 65, 66, 67 och 68.5..5. af samma Författning meddelade föreskrifter behöria gen iafttagag. : Då nu de fördelar, fom genom ofwannämnde Nådiga stadganden bewiljas, nemtigen upps häfwandet af den ofria tullberäkningen i allmänhet och skillnaden emellan däckade fartyg öfwer 15 lästers drägtighet samt sådane fartyg under nämnde lästetal och öppna båtar, i afseende på rättigbeten att föra waror till. od från Dannemark, få midt wi funna förstå, gälla för alla orter inom Swerige; så frågas: Månne icke, då det säges i först åberopade Författning, att förhöjning i helfria tullen i allmänhet skall upphöra, detta stadgande äfwen gäller för de waror, som föras i öppna båtar från eller till hwilken ort i Riket fom helst, isynnerhet då uti sist anförda Förordningen, bwils ken är gifwen samma dag fom den förra, den inskränkning upphäfwes, fom förut ägt rum i farten med däckade fartyg under 15 lästers drägtighet samt öppna fartyg och båtar; od om få förhåller fig, hwilken år då den särskilda Kongl. Nåd, fom i desse afseenden blifwit uteflus tande wederfaren Städerne Malmö, Landskrona och Helsingborg, och för hwilken desse Städers Handels-Societeter hos Kongl, Maj:t aflagt särskild underdånig tacksägelse? samt Når har rättigheten til den helfria tullberäkningen warit fråntagen Helsingborg för hwad angår de waror, som i def färjebåtar föras från och till Dannemark, få att denna råts tigbet nu har behöft återwinnas? och slutligen . Hwilken är den fördel, fom tillskyndats Helsingborg enskildt derigenom, att en rättighet, hwilken denna stad förut åtnjöt, blifwit äfwen andre Städer förunnad? Wid framställningen af desse frågor, har det wisserligen icke undfallet wår uppmårffame bet, att då båtar ide äro nämnde i först åberopade författningen eller den om helfria tulls beräkningen, inge andre få åtniuta denna fördel än de fom funna grunda en sådan rättighet på särskilde priwilegier; men wi tycka, att denna conclusion göres något twetydig derigenom att den sist åberopade Kongl. Kungörelsen af samma dag upphäfwer den inskränkning, som i farten på Dannemark förut ägt rum för sådane båtar, hwilke ej funna hänföras till de pris wilegierade. Klarhet och tydlighet äro nödige i detta ämne, fom är af högsta inflytande ifyns ) rf, i Tulltaxan of den 16 Mars 1816 lyder få: För ala waror, fom inkomma med Swenska hels eller halfsflinffartvg, förhöjes den belöpande helfria tullen med 40 procent, och för alla waror, som med dylika fartyg utföras, med 50 procent. 4) Deffe S, . lyda sålunda: 62 9. Med däckade fartyg under femton lästers drägt samt öppna fartyg och båtar, af bwad storlek som helst må i all mänhet ei idkas annan fart til oh ifrån utrikes ort, ån för att utföra R ikets egna produkter samt återhemta sådana till införsel tillåtna waror, som äro producerade i den ort, der Swenska lasten blifwit lossad oc hwarlfrån farkosten till Riket återwänder. — 63 hf. Bryter någon bäremot, så att med däckade fartyg under 15 läster eller öppna fartyg och bårar af hwad storlek som helst, antingen ur Riket föras utländska waror, eller från utrikes ort återföres annat utländskt till införsel tillåtet gods, än sådant som produceras i den ort, der lossning af Swenska lasten fett, böte 300 Ridlr och hafwe förwerkat det gods, fom sålunda ut: fördt eder infördt blifwit. Answare ock serskildt enligt Wår Nådiga Förordning emot oloflig införsel etter atförsel af waror, om förbrytelse deremot tillika ägt rum. Tulfame mareföreståndare, som meddelar pass till utrikes ort å utländska waror, inlastade uti ofs wannämnde fartva eller hitar, ware fin tjenst förluftid.

24 februari 1827, sida 3

Thumbnail