————— MN MR SR —— — — — Bör man ej föredraga underwisningen i de offentliga Skolorna framför den priwata? (Jnsändt.) ö (Fortsättning från N:o 81.) Tejken blir ofta trumpen i den priwata skolan — ty der gifwes fällan något täflande kamratskap. Det är den mångfaldiga täflan, fom sätter lif i pojken. Det är denna rika oms wårling of olikart ade spåslosät ningar och lustiga uppträden som wäcker det unga sinnet, för pojken in i kretsen of det egentliga sälskapslifwet, fom är mångfaldighet, och lär honom att umgås med mennifkor. Publika skelan år en werkli g sällskapstheater, rå pwilken hwar och en pojfe spelar sin role, det mill säga med andra ord, der hwar och en karakter utwecklar fig genom täslan med famras ter, der talangen har ett friare sält för fin utgrening och der en offentligare uppmärksamhet samt eti högtidligare bifall framalstrar liflighet, hurtighet och mod hos pojken; då deremot i den priwata skolan han sällan eller aldrig fer någon annan än informatorn eller far od mor, fom gör ett besödk i studerkammaren för att efterse, om deras föreskrift noga efterkommes och den stackars gossen bands hafwes med all möjlig foglishet och ömhet. Några moderliga smekningar blifwa der den uppmårts samhet, det bifall oh den upxmuntran, fom gossen erhåller, På sådant fått blir han ej sällan foltpgg — ty då skolpojken, som lefwer bland burtiga kamrater går fram på första wink och flår förs big til hwad äfwentpyr fom belst, få fryper gerna priwatisten bakom rocken på informatorn eller båls ler ban i fjorteln på inmamma. Erfarenheteu bewittnar sanningen häraf. Ty Jnsändaren bar ofalis ga gånger hes pojkar, fom begagnat primat information, upptäckt en blyghet och folksskygghet, fom han deremot aldrig förnummit hoå pojkar fån publika skolan. ö Med defsa förberedande anmärkningar skrider Jnsändaren til beswarandet af den framstäpa frågan: Bör man föredraga undervisningen i de off. neliga skolorna framför den peiwata? Hår: till swarar Jnsändaren bestämdt ja. Dertig Aror. Jnfändaren sig finna icke ett, utan flera wigtiga och owed rsägliga skäl. Det är ej nog, att, fom ofwan anmärkt blifwit, pojflpnnet i pudlika skolan ontager mera huttighet, glättighet oc liflighet, forn aldrig, åtainstone högt sällan äro frukterna af den priwata underwisningens enfligh:t, men deremtot för det mesta alltid af det muntra kamratskapet i offentliga skolan; men, bwad ännu mera år, i priwata skolan är hwarken den disciplin eller ords ning, fom i den publika, ej h ller den mångfaldiga, den regelmässiga och på säkra grunder Organifea rade läromethod. J publika sk.lan får ju pojken wänja sig wid ordning och skick, i det Han år nns derkastad gällande skollagar och ställes till answar så fort han öfwerträder dem, då han äfwen i och med detsamma lår fig från de uppwerande åren att blifwa en werklig samhälls nenniska, fom skall tyda af aktning för lag; oh i pubbfa skolan får ban widare lära alt hwad man i sörsta åren bes höfwer att lära för att funna med förståndsodling om kunskaper gagna menstligheten. Men bwariz