U att anse som grunden för all Grammatik? Jnsändaren medgifwer alltförwäl, aft mid an underwisning bör man förnämligast göra affeende på den naturliga fadenbeten ; hwarföre också en Lärare bör först och fremst söka att utforska hwad anlag, som ligga förborgade i det unga finnet. Detta utforskar en Lärare lätt, om han är något menniskokännare och gifwer akt på den olika drift, håg och framgång hwarmed pojken griper an de mångfaldiga ssslosättningar, fom förefalla under de uppwerande åren, Att efter en sådan erfarenhet bwarje Lärare bör anställa fin underwisning, detta medger Jnsändaren ollttörgerna; men det får ids fre på måfå, d. ä. utan föregående pröfning. fom ofta inträffar, då oförståndiga föräldrar eller måhända Lärare spara pojken all möda och således allt tilfäle att utweckla sitt anlag, derföre att han eller de hafwa en fördom mot ett wisst studium, som gör att det går trögt i början. Sådant händer ofta i den priwata informationen; hwilket lifs wäl sällan år fallet i pudlika skolan, der pojfen nolens volens twingas alt pröfwa allt och behål: la det godt är. (Fortsättes.)