————— pris —e En blick på Tidens tecken. (Jusänd.) Man har med förundran i Tidningarne läst, att en Medcinå-Doctor i Preussen öfwergått til Madomedanska Religionen. Tilläfwentyrs kan egennpttan hafwa moliverat honom dertill; men som Läkare och Naturkännare merendels, åtminstone ota i wåra dagar plåga wara Naturalister, få. ligger det mycken consequens deri, om de öfwergå till Jslaunsmen, som är den positifwa sidan af Naturlig Religion. Ty hwad innehåller Fslamismen annat ån fåran om en Gud, fjälens odddlig: bet, straff och belöning efter döden, hwilken låra Mahometanseti fig befullmäkti 2 att framställa för en afgudifk werld? Och för hwad annan orsak förkastar Jslamismen läran om Treenigheten, före soningen genom den menskoblefne Guden, Sakramenternas kraft och de dödas uppståndelse, ån cmedan dessa läror kunna icke begripas af det naturliga förståndet t OM fom flifa Naturforskare plåga söekasta, ja förlöjliga allt öfwernaturligt, hwilket öfwergår Naturens krafter och förnuftets gränser, få ligger det ju i sakens Natur, att sådana menniskor, fastän de kallas Chrislna, och äro uppfostrade i den Chriklna Läran, samt lefwa i Christna Länder, likwäl i sjelfwa werket och i fin inre öfwertygelse äro — Mahomedaner? Göra då ej såcana menniskor bätre, att rent af öfwergå til den Was bomedanffa Läran, än om de alldeles ingen Religion hafwa? Den Preussiske MedicinäsDoctorn war alltså långt mera consequent, än många andre af wår tids få kallade upplyste, för hwilka Läran om den korsfäste Jesum ide blott år en förargelse, utan till od med en galenskap. Arianismen förnekade Chrisli Gusom, och når denna sekt aldeles utstöttes ur det Christne samfundet, biloade den utom detsamma en ny sekt, som är grunden för Mahomedanismen. Men Arianismen upplefde på nytt i Christenhetens stöte, under namn af Socinianism, hwilken åter under