ändamålet: post och passagerares ilandsättning vid Oxelosund. — Om vi äfven antaga, att Häfringebåk skulle blifva synlig och kunna angöras, så erhålles hkväl icke något skydd i lä af densamma, utan måste Beten eller Oxelösund uppnås för att post skulle kunna lemnas eller afhemtas. Kommen innanför Häfringe kan dock sådant hinder der uppstå af issättning med pålandsvind, att faran för att blifva instängd, skall tvinga befälhafvaren att genast åter söka öppna sjön, utan att hafva kunnat ilandsätta post och passagerare; ty alt aflemna posten vid llåsringe kan icke gerna komma ifråga, då den skulle der blifva utan skydd och af dris-is hindras att derifrån kunna föras till det 2 mil längre in belägna Oxelösund. Återstår således att asgå till Ölands norra udde, hvilken färd ytterligare medtager en tid af omkring 10 timmar i godt väder, men som af uppkommande naturhinder kan betydiigt förlängas; och då man härtill lägger 6 timmar som åtgå för återresan derifrån till Wisby, så skulle en sådan Oxelösunds — Ölandstur i godt väder medtaga en tid af minst 25 timmar, förutom det uppehåll, som naturhinder kunna förorsaka. De få gånger Polhem icke kunnat för is inkomma till Horn eller Idö i Westerviks skärgård, utan måst derifrån afgå till Öland, har deremot en sådan tur blifvit verkställd på 15 å 16 tummar, således en tidskilnad af 9 å 10 timmar. Förutom det förhållande, som vi redan anfördt, att kortaste sjövägen ovilhorligen måste vintertiden vara den bästa för postföringen, har Westerviks skärgård såsom station, äfven i annat afseende, ett väsendtligt företräde framför Oxelösund, derigenom att den förra erbjuder flera inlopp och många holmar till skydd då isgång inträffar. Dessutom är landet närbelåget och högt, hvilket, i förening med de många utanför befintliga höga klipporna, betydligt underlättar angörandet af denna skärgård, ifall vid disig luft eller snöyra Spåröbåk icke skulle blifva synlig på vanligt asstånd. Landet innanför Häfringe är deremot långt aflägset och mycket lågt. Det ifrågavarande förslaget, att draga postlinien till Oxelösund, skulle äfven medföra en alltför lång utsträckning af ändpunkterna, hvarest post och passagerare komme att vid fasta landet afhemtas, då poststationerna skulle blifva Oxelösund och Engjernsudde på Öland; och synnerligast skulle denna omständighet blifva högst ofördeloktg för postens regullera gång. Ovissheten om hvarest post och passagerare funnos att afhemta skulle frambringa en villervalla och oregelbundenhet, som icke kunde på något sätt afhjelpas, och postgången skulle icke allenast blifva ojemnare, besvärligare och långsammare än nuvarande postkommunikationen, utan äfven obeqvämare än hvad den var, då posten befordrades öfver Öland med båtar. Uti Stadsfullmäktiges i Nyköping till Kongl. Maj:t ingifna petition nämnes väl, hurudan isgången i denna vinter varit emellan Oxelösund och Häfringebåken; med huru förhållandet varit utanför båken omtalas icke. Från Häradsskärs och Landsorts båkar hafva dock underrättelser ingått, att tidtals har man från dessa tvänne båkar icke kunnat observera vak till sjöss; på grund häraf måste man derföre få antaga såsom temligen säkert, att äfven utanför den mellanliggande Häfringebåken kan icke förhållandet med isen hafva varit annorlunda. Hvad man först bör taga i öfvervägande, vid bestämmandet af en vinterkommunikation öfver öppna sjön, måste vara, att bereda fartyget en så vidt möjligt är tryggad och hastig öfverresa; att som utgångspunkter söka erhålla tvenne så nära hvarandra som möjligt liggande orter vid de begge kusterna, eller den kortaste möjliga sjöväg; och alt så vidt möjligt är undvika att hänvisa fartygsbefälbafvaren till en skärgård med långt uteliggande undervattensklippor, t. ex. en sådan som Norrköpings skärgård, en bland de farligaste trakter af Sverges kust. Af hvad vi härofvan anfört framgår, att den vinterpostlinie, som Gotland för närvarande har, icke bör rubbas och alldraminst dragas till Oxelösund, om än Nyköpings samhälle derigenom skulle komma att sakna någon af de fördelar, som i afseende på den tilltänkta jernvägen Oxelösund — Qvicksund kunnat komma denna anläggning till godo. I stället för att, såsom K:s Besallningshasvanda i Nyköping vill göra troligt, postgången vintertiden emellan Gotland och fasta landet dragen till Oxelösund, skulle blifva i väsendtlig mån säkrare, hoppas vi nu hafva visat, alt denna postgång blefve äfventyrligare ojemnare och långsammare, än den nuvarande till Westerviks skärgård, och således högst ofördelaktig för Gotland, hvilken provins derföre skulle blifva särdeles tacksam, om vederbörande i Nyköping ville benäget upphöra med alla försök till rubbning af den vinterpostgång, som för närvarande är bestämd emellan Sverges fastland och ön Gotland.