Poftgången till oh från Gotland. Under denna öfwerskrift läses i Aftonbladet för den 10 dennes, ett af Hr G. A. till nämnde tidnings Res daktion insändt genmäle, i anledning af Gotlandstidnina garnes gjorda ffarpa anmärkningar mot den oregelbuns denhet, fom uppkommit i i poftgången till och från Bots land. — sTill någon belysning af befogenheten af färs pan, meddelar Hr G. A. åtskilliga upplysningar, fom wilja ådaga lägga anmärkningarnes obefogenhet, hwarföre wi punktwis skola upptaga till granskning hwad Hr G. A. anfördt och ytterligare ådagalägga med stöd just af Hr G. A.—8s upplysningar, att Kongl. postyrelsen, genom någon outredd omständighet, warit alt för lättrogen, hwars igenom allmänheten i sista hand blifwit en lerboll för ängs fartyget Franzend rederi. — Hr G. A. anför: latt sedan, i öfwerensstämmelse med Kongl. Majtts beslut, årets sommarvostföring blifwit bestämd att underhållas med ångfarrbgen Polhem och Kronprinsessan Louise, samt ett af redertet för ångfartpget Franzen wilkorligt gjordt anbud om postföring icke antagits, men samma rederi, med frångående af öfriga wilkor, erbjudit sig föra post emellan Stockholm. Wisby och Kalmar, utan ersättning från postwerket, endast det finge ske på de dagar rederiet bestämde, kräffades härom öfwerensfommetfe; . Man finner af denna upplysning, att postwerket åf werlåtit åt rederiet för Franzön att rå bestämma dagars ne. Ehuru detta är ganska öfwerraskande få är det doc en owederlägglig sanning, att öfiverensfommelfen, fom härom träffades, måste hafwa innefattat, att föra post res guliert emellan Stockholm, Wioby och Calmar. Att res deriet derjemte skulle hajwa betingat sig rättigheten att utesluta Calmar är otroligt, och derom nämnes också ins genting; men widare förekommer : att postgången således hela sommaren reguliert underhållits med 3 fartvg, eller ett mer än wanligt, men att detta tredje, Franzån, måste wara oföthindradt att, när det behagade, ändra fina turer; Här påträffar man en slutsats, fom helt och hållet safnar flödet af någon premiss, nemligen påståendet, att Franzön måste wara oförhindradt att, når det behagade, ändra sina turer. Hwarföre det egde denna rättighet, upplvses ide derigenom att rederiet skulle bestämma das garne, utan will det jasthellre synas, att öfwerenskom melfen antingen icke war någon öfwerenskommelse, eller måste den blifwit af rederiet bruten, ty bestämmandet af dagarne, måste hafwa afsett antingen Onedagar eller Lörs dagar såsom afgångsdagar från Stockholm, men ide hwilken dag fom helst i weckan. Derefter yttrar Hr G. A.: att det wisserligen, I få fall borde i god tid underrätta poftstyrelsen härom, men någon påföljd för uraktlåtenhet härutinnan få mycket mindre kunde för detta fartyg existera, fom inga andra privata fartyg, bwilka icke rent af förhyras för postwertets rätning, i allmänhet binda fig till något answar för ore