wa sättet för utförandet af detta arbete borde blifwa ef ter den plan fom wid Tågbrytarens förftärfande skett, men Wågbrytaren skulle lemnas orörd i det skick den nu är, tills sammanbyggnaden blifwit färdig, så färdig att en ordentlig wäg derpå blifwit anlagd. Sedan ginge det ju lättare att arbeta på Wågbrytarens fulljärdigans de), då äfwen från landosidan något kunde göras. Dessa rader äro icke framkallade, såsom wäl bör förs siås, af kritik; de äro endaft ett wädjande till den pås trängande nödwändigheten wid betänkande ar frågan un: der hwilken de äro skrifna. Wisst faller Det fig något nedslaende om inlopp till Wioby hamn tänkes föder om Wågbrytaren ensamt, men hur länge man än må fewat: ten flyta mellan Wågbrytarens norra udde och land — det är dot snart endast en inbillning med twänne inlopp. Det gjorde wäl ej heller hwarken frän eller till, fårramt blott icke samma inbillning medförde ett wisst slumrande för den wådan, att, om ej hwad fom är qwar af norra inloppet tillbygges, ännu mera jörlust, och icke det allenast, utan äfwen ett allt större hinder uppstod, för slutligt ut: förande af det hela på någorhunda bjelpligt fått. — Förut är nämndt, att den i midten af yttre hamnen formerade sandbanken, fom medelst draget (aggen) fått ett få bes synnerligt läge, mer och mer påökas; här må tilläggas att den tilltar i utftråtning åt föder. Beprise man nu aldrig få mycket ångmudderwerket, och kunde det än i lugnt wäder med fördel anwändas utom fin egentliga bes stämmelje (att hålla inre hamnen i ett wisst djup), fråges dock, om ej är att betwifla buruwida det fan mede hinna mud ddring äfwen i yttre hamnen så pass, att det kan hålla äfwen den till ect wisst djup, hwilket wäl än: då meningen år med en hamn, och ite att den är af den beskaffenhet att ett 8 fot djupliggande fartyg kan råka att stöta på grund midt i hamnen. För muddring bes höfwes dessutom lugnt watten, och lugnt watten fan wäl wara ofta nog tätt under Wågbrytaren, men der bes höfwes ingen muddring, utan just der fom draget (aggen) spelar kring fin samling, och samlar på der obehindradt, få länge den har norra inloppet att spela igenom, wil fet inlopp blef olyckebringande emedan Wågbrytaren las des för nära land och detta inlopp är mest blottadt för swåraste winden. Ehuru Wägbrytarens södra udde utwisar märket som lotsen har till ledning rätt mycket swårare än före är 1840, fan dock ide nekas att ännu hopp finnes om Wioby hamn, med största försigtighet att söka rädda hwad räddas fan, och rädda få, att ingen missräkning widare får fomma i fråga. ) Detta sulljätdigande skedde, efter insändarens åsigt, bäst genom att ej bygga den, från midten till södca udden, högre än till mwattenytan, eller kanske allrabäst att den flutade wid södra udden någet under wattentan, sådan den nu är och sådan den med säkerhet redon wisat sig äga beständ. dHAäAää— —————