Article Image
Shtoh.-Sallstap. — — — VerAA— (Ån sändt.) Till Direktionen för Wisby Hamn: Byggnader! ekulle erfarenhet icke nu wara wunnen, för att bestämma ännu en förändring, eller, rättare fagdt, en helt annan riktning i arbetet wid Wisby yttre Hamnbyggnad? Som bekant, har under loppet af de sednaste åren s. t. Wågbrytaren utanför Wioby, med mycken kostnad, slutligen blifwit förstärkt så, att den numera wid stormar af swåraste art, wisat sig, ehuru ännu icke färdig, kunna motstå wåldsam sjö. Att detta är ett steg framåt med Wisby hamnbyggnad (det må nu had kostat än få mycket) måste erfånnad. Deck får på samma gång ej bestridas, det Wågbrytaren, för närwarande åtminstone, egentligen är oduglig för annat åndamål, än det i egenskap af hwad dess benämning utsäger, eller brytande, hejdande wågornas wåldsamhet mot inre hamnen, hwarigenom den wärfendts liga nyttan är: wådas förefommande för der förtöjda fartyg. — Å andra fidan, innan yttre hamnbyggnadss arbetet hunnit skrida få långt, att det gifwit nämnde res sultat, har dock en wäsendtlig förlust, möjligtwis för alls tid, gjoris staden Wioby, med hänscende till hamn, en förlust som näppeligen med pengar kan ersättas: förlusten af nog watten att manövrera på wid insegling; alldenstund norra inloppet till yttre hamnen kan anses totalt förloradt, dertill ett skäl mera än det att Wågbrytaren blifwit lagd för nära land, bidragit. En åssformig bank höjande fig 5—8 fot nära wattenytan, har nemligen bildadts på yttre hamnens botten, af dels från Harlafteupplaget wid Gamlahamn, dels förmodligen af andra natursorfafer, genom agge indragen sand, och sträcker fig midt emellan Låg: orptaren och inre hamnens norra bålwerk i form af en uppåt spetsande halfbåge (ungefär lik Wågbrytaren) till längd nära z:delar of Wågbrytarens inre båge. Hwad fom är qwar af norra inloppet är, af detta skäl, ej ans wändbart för andra än fartyg af mindre fort, och fjelis wa inloppet har f. n. något mer än ett wanligt fartygs bredd. Wågbrytarens till en stor del raserade norra uds des läge i förhållande till nämnde sandbank gör det ganska swårt att insegla äfwen med smärre fartyg, utom det att dertill framför allt erfordras en wiss mind och godt mås der. Genom agge omöjliggöres med tiden detta inlopp af mer och mer påsamlad sand, hwartill kommer att ine gen säkerhet är för norra uddens än widare förstöring under storm. Om denna beskrifning, på norra inloppets nårvwa: rande beskaffenhet, är riktig — hwilket må pröfwas — skulle då wara för mycket påstådt detta: är dermed icke på samma gång bewist, att Visby yttre hamn nus mera egentligen ej äger mer än det ena inloppet qwar af de twå, fom nya hamnanläggningen afsåg? och skulle icke naturhinder, under hela den tid hamnbyggnadssarbetet pågått, hafwa tillräckligt wisat omöjligheten af inlopp wid Wågbrytarens norra udde, på den plats densamme ohjelpligen blifvit lagd? Måste det ej snart medgifwas, att enda inloppet till Wioby hamn, eller hamnar som det wäl kan komma att heta, endast är det söder om Wågbrytaren? Detta (det södra) inlopp är minst 103 å 11 fot och har ej blifwit minskadt genom någon förstöring af TIÅgz örvtarens södra udde. Bewarandet af detta inlopp har mest berodt af det ganska riktigt och försigtigt wid arbe: tet beråknade, att ite ännu påbygga bottenkistorna, fom utgöra Wågbrytarens södra ändpunkt — och kan det bewisas fullkomligt betryggadt för minskning. få är också Wisby hamn, om än ej möjlig att anlöpa för den nöd hamn sökande sjömannen, åtminstone icke förebyggd och omöjliggjord inom det område den f. n. innehar. Att wågbrytarens södra udde owilkorligen skall wara sådan den mu är, eller åtminstone färdigarbetas sist, bör falla ar fig sjelft, då man ej fan weta hwad wågen wid nords westlig storm har makt att göra, ifall en påbyggnad till eller öfwer wattenytan mille proberas i styrka, men ders emot wågens kraft lättare brytes nerifrån, OM ju mera sluttande glacin i allmänhet är, desto bättre uppfyller den ju sitt ändamål. Utaf hwad ofwan är sagdt synes det Jnsändaren, att yttre hamnbyggnadsarbetet ju förr ju hellre bör taga en annan riktning, hwilken borde blifwa den, att medelst byggnad från land förena Wågbrytarens norra udde med s. t. Holmen. Blejwe draget (aggen) norr ifrån fås medelst fullkomligt hindradt, få är ännu tid att uppmuddra sandbanken för någorlunda billig kostnad, om den än ffuls le belöpa fig till 10 3 15.000 Rdr. Medelst Våg: brytarens förenande med Holmen blejfwe man fri alla widare försök att lappa Den förres norra udde, hwilket med skäl må kallas art arbeta förgäfmes och dessutom är ett ändamålslöft ödslande af en fattig stads medel, för att ide säga ett fattigt lands, ifall staten skalle åtaga fig ens fam betala. — Sammanbvyggnaden af Wägbryiaren och Holmen borde blifwa ett sig sjeljt betryggadt arbete, då det endast werkställdes från land, och på annat sätt wore det ju en omöjlighet? Från land utfördt skulle detta arbete icke fee i form af en arm, utan fammans A 5

8 april 1859, sida 3

Thumbnail