—ZLifräddningsbåt lätt inrättad. Wid de ofta förekommande sjöolyckorna skulle menniskolif mera sällan spillas, om lifräddningsbåtar wore att tillgå för besättningarne, och man är derföre temligen allmänt öf: werens om, att alla fartyg borde wara försedde med nås gon sorts båtar, fom, äfwen öfwerspolade af brottsjöar, kunde flyta och tjena att berga folk. Swårigheten ligger blott deruti, att sådana båtar anses kostsamma att anftafs fa, men då ett här uppgifwet sätt kunde af hwarje föeppås kapten försökas på de båtar han eger, för att förwandla dem till lifräddningsbåtar, få synes denna swårighet häfd. Hamnkaptenen i Ramesgate (i England) uppgifwer i tidskriften Nautical-Magagin, att han hade en segelbåt, som för att få nog styfhet erfordrade 5 centner jernbals last. Han uttänkte ett sätt att ersätta detta med kork, i det han under båtens golf och mellan timren instufwade 30 stålp. korkskifwor. Derjemte lät han af stark fegels duk göra tvenne säckar om 18 fots längd (båtens ins wändiga utrymme), få breda de kunde blifwa af att hopz iv segeldukens fanter och fyllde dessa säckar med korkspån, hwaraf de rymde öfwer 200 skålp. Han nedlade dem uns der tofterna å ömse sidor och fästade dem i slagen. För att erhålla motswarande kork för den återstående wigten af 200 skålp. jernballast, lät han tillverka 2 dylika fåcs far med korkspån och surrade dem utombords till ribbor slagna rundtomkring båtens reling. När nu båten förs söktes under segel i frisk bris, befanns den styfware än då den hade jernballast, men derjemte hade den fått goda frihult kring fia, samt blifwit förwandlad till lifrådds ningsbåt, hwilken kunde, fylld med få mycket watten som genom den öppnade dywikan wille inströmma, bära 10 man på ena relingen utan att få den nedtryckt under