OsStersund Snoit ILCIDULIA o(HI VP a at genaste vägen till Sundsvall, såsom den lämpligaste ändpunkt vid Bottniska viken, och att komitåön sålunda förkastat den förliden sommar och vinter vid i Sollefteå hållna jernvägsmöten och af V sternorrlands landsting förordade planen, att jernvägen borde förläggas genom Ångermanland i följande sträckning: från trakten af Ytterån vid Storsjön i Jemtland öfver Aspånäset, Lith, Stugun, Ragunda, Hellgum i Ångermanland uti lämpligaste riktning på Vestanå bruk och vidare genom Ljus-y torp, Timrå, Selånger, Attmar till Helsinglandsgränsen. Atståndet emelian Throndhbjem och Sundsvall blefve visserligen i denna riktning omkring tre mil längre an linien öfver Refsund och Torp, men då gagnet, som Ångermanlandslinien skulle medföra, bletve vida större och den folkmängd, som finge nytta af jernvägen, vore vida betydligare och träkten omkring linien delvis at den goda beskaffenhet, att den kan blifva mäktig af en jemförelsevis ganska framstående kultur, förordas Ångermanlands-linien på det ifrigaste i adressen, emadan den, om denna linie från Sundsvall utsträckes till Ljusdal öfver Matfors och Sörfors, just blefve förlagd i en riktning, som allt från trakten af Ilellgsum i Ångermanland till Ljusdal i Helsingland anses vara i alla afseenden lämpligast för Norra etembanan, hvarigenom alltså, i fråga om Throndbjems-banan, m mil jernväg skulle kunna besparas. Dessutom skulle Ångermanlandslinien bereda möjlighet för båle Vesterbotten och Norrbotten att i en framtid draga vi större nytta af Throndh msfjordens alltid ish hamnar, än som blefve fallet, om jernvägen skulle fö as öfver Refsund och Torp äfvensom jernvägen i denna riktning sättes i förbindelse med flera vattenkommunikationsleder af stor betydenhet och u st ning. 4 Kanalarbetet mellan Helgasjön och Räppe station vå Vexjå-Altvestad-jerubanan pågår, men med jemförelsevis min arbetsstyrka, så att kanalen sannolikt ej före slutet af Augu-J sti eller början af September kan öppnas för trafikering. j — Kristianstad. Skånska hofrättens senior. I , Kristianstadsbladet för i Lördags läses: En gammal hedersman, hofrättsvaktmästsren Lenvall, bar afslidit. Han bade i Söndags eftermiddag jemto en af sina söner begifvit sig ut på en båtfärd, då han plötsligt träffades af ett slaganfall. Sonen rodde genast mot staden och lade till vid det narbelägna s. k. Barbacka. Här egnades den sjuke nnaste onvårdnad, men han asled det baktadt påtölj nde dax. — Den oflidne, som varit anställd vid Skånska hofrätt an alltsedan den stiltades, var både i fråga om ålder och tjensteår hofrättens senior. Ian åtnjöt sina förmäns odelade aktning och bland allmänheten det mest vidsträckta förtroende. JOch han gjorde sig förtjent deraf, ty han var en ärans man, den gamle hofrättsvaktmästaren! i I — Borås. Ett försök med användning af rortorf, såsom brannmateriel för drifvande at lokOmotiver, har, berättar ,,B. T., i dagarne egt rum på Boråsbanan. Ett lokomotiv uppeldades med torf och afgick med full train till Frista och tillbaka, utan att någon minskning derunder kunde I iakttagas med afseende på maskinens dragkraft eller fartens hastighet mot om stenkol hade användts. Torrven syut:s sälunda vara lika användbar och utveckla lika mycken värme som stenkol, men vara jemför sevis betydligt billigare. Denna! torf var tillverkad hos braksförvaltoren Samuelsson, Råda och Täskefors i Vermland, och profver å densamma voro utställde å ex positiouen i Borås. I Rörtorfvens företräde framför s. k. kultorf säges bland annat bestå deri, att då för den sednares tillverkning erfordras anläggningar uppgående tili; vidpass 80,000 rdr, kan den förra lätt ästadkommas med redskaper, bvilka knappt kosta ett halit tusende rdr. Skulle vid vidare försök rörtorfren I , visa sig fortfarande lika tjenlig för lokomotivers drifvande, som nu var fallet, skall densamma sannolikt inom ko:t uttränga all Fisblssorbrukning vid de svenska jernvågarne. I — Varberg. Ett folkskoleläraremöte, det hadra allmänna i Halland, öppnas den 13 dennes i, Varberg. — Jönköping. Igendomsköp. Den vester om i staden särdeles vackert belägna landtegendomen sen är jemte inventarier af landtbrukaren Joi hansson i dessa dagar försåld till medicinalrådet ; Skoldberg för 94,432 rår. i Vanske ångaren , Vidar har, berättar Jönköpingsbladet tör i Lördags, kanalvägen från Götei borg anländt till Jönköpings hamn, för att vid Vester brunn intaga sleepers från kammarherre Storkirchs egendom Strömsberg. Ett sällskap af 12 personer, herrar och damer, medföljde från DanI mark. ,Vidar besökte för omkring 3 veckor sedan vår hamn, i samma ändamål som nu, och var det då första gången danska flaggan förekom i dessa farvatten. i yköping. Hafreexporten från Nyköpings hamn uppgär från seglationens början detta år till c:a 150,000 k.-f., och åtskilliga partier lära ännu qvarligga i afbidan på lägenheter. Viricenamn. Guldbröllop firades Midsommarsdagen på Stommen i Kölaby af landtbrukaren Lars Östberg och hans hustru, född Högberg. — Örebro. Ett hastigt dödsfall inträffade Midsommardagen under pågående gudstjenst i I Kräcklinge kyrka. Skomakaren Salomon Magnusson i Husby, hvilken länge varit döf, gick den dasen till kyrkan för att få se sin ende son första gången begå Herrans nattvard. Uppkommen på ; orgelläktaren, skulle han slå upp sin psalmbok, men yttrade dervidl till en bredvid sittande person, satt stilen i boken var otydlig, hvarför man gaf honom en annan. Den boken hade han knappast öppnat, förrän han i ett ögonblick gaf upp andan. . Ungefär eu vecka förut hade han klagat öfver illamående, men Midsommardagen på morgonen synÅ tes han rask och kry. Magnusson var 49 år och f efterlemnar en dotter och en gon, hvilka båda först vid slutad gudstjenst erhöllo kunskap om sadrens död. neisingborg. Å Helsingborg Billeberga sjernvägsaktiebolagsstämma sistl. Torsdag upplästes direktionens och revisionens berättelser, hväraf framgick, säger ,Ö.-P., att bruttoinkomsten af Landskrona Ilelsingborgs jernyägar under 1869 uppgått till 257,126 rdr samt att utgifterna i förhållande till trafilenkemsterna varit öfver 10 prec. mindre än 1869, hvilket länder förvaltningen till heder. Inkomsten pr banmil har varit 45,115 rdr. Bolagets kontauta behållning hade under 1869 . ökats med nära 5,000 rdr och dess ställning i sin helhet förbättrats med 17,370 rdr. Ansvarsfrihet lemnades åt direktionen både för trafikförvaltning soch för förvaltningen af det enskilda bolagets angelägenheter. Några förslag af revisorerna öfversemnades åt de gemensamma direktionerna. Frågan om upphörande af 1,200 rdrs bidrag för ångbåt i sundet skv!le å extra bolagsstämma förekomma. nn HA — — — 3 — A— nr-— — Väderleken och årsvänten. Isalmo d. 2 Juli. Väderleken har under denna vecka varit ganska gynnsam för ärsväxten: en och annan regnskur har omvexlat med solsken och måttlig värme, högst 20 grader; vinden har stått mellan nordvest och sydsest, utan svårare blåst. Också se fälten häromkring synnerligen lofvande ut; endast klöfvervallarne lemna något öfrigt att önska. Nya trädgårdsalster, såsom smultron, potatis. ärtskidor, rofvor och morötter m. m. torg