LicnvV 11141J84 11 184 — Följande dags morgon funno Vasaboarne, D förvåning, fartyget stående på rät köl. Med en at ingeniör W. Lindberg särskild konstruerad ångpump pumpades förrummet läns på 4 och maskinrummet på 6 timmars tid, på samma gång lasten i det förstnämnda lossades och fördes iland. Dykare hade under tiden varit ned på sjöbotten och granskat hålen samt inifrån provisionelt tätat läckorna; men ännu voro naturligtvis aktra lastrummet med innehafvande last, salongerna o n babords hytter tulla af vatten, och man kunde ej inse hvarför ej ångpumpen äfven kunde länsa det aktra lastrummet. Orsaken härtill upptäcktes genom en slump. Under arbetet med att utifrån myrad bälen bände att den man, som från en roddbåt längs sidan af ångfartyget med en båtshake biträdde vid detta arbete, släppte båtshaken, som fastnade i något straxt under ångfartygets vattenlinie. Vid närmare undersökning upptäcktes på samma ställe, der båtshaken fastnat, ett stort hål i sidan, som måste tillstoppas med säckar, fyllda med sågspån och dref, hvarefter fartyget nu kunde fullkomligt pumpas läns. På sjerde dagen efter, Färdigs ankomst till strandningsstället afgick detta ångfartyg med ,,Vesterbotten på släp, och ett arbete hade blifvit verkstäldt, som ej på något sätt ,,gifver efter. de utmärkta arbetsmetoder, som danskarne med sina dykareångfartyg allt som oftast företaga i Östersjön, och hvaraf hr Dahl, som ledde dykeri arbetena från , Färdig, har stor heder. Färden öfver Bottenhafvet gick lyckligt, ehuru stora ismassor måste genombrytas utanför Vasa-skären, och tidigt på sistl. Fredags morgon anlände fartyset hit. I Lordags morgon intogs ,Vesterbotten i den mindre af de båda torrdockorna, emedan den större var upptagen af skeppet ,Concordia. Arbetet bärmed var äfven ofantligt ansträngande. ,Vesterbotten är nemligen omkring 10 alnar längre än denna docka, hvadan en s. k. sätt måste anbringas, som drefs och förstärktes med sträfvor snedt inifrån dockans sidor. Detta var dock ej tillfyllest. Ännu var ,,Vesterbotten några tum för långt, hvadan stenen till 6 tums djup måste utsprängas ur granitberget i dockans främre ända, portreglarne borttagas och ett par tum af portarnes ötverkant afhuggas, då fartyget började sänka sig på blocken. Redan samma dags afton, efter 8 timmars pumpning, stod ångfartyget torrt på sina block. Vid granskning af fartygets botten befanns på styrbords sida en buckla rätt under maskinrummet. Å babords sida voro 4 hål, hvarat 3:ne i botten af ungefär en alns längd. Det fjerde var på sidan straxt under vattengången. Det var det största af dem alla, öfver 2 alnar i längd sannolikt inklämdt af en större stenhäll under fartygets kantring. Plåtstråket ofvanför kölstråket var inbugtadt på tillsammanlagdt en längd af 50 till 60 fot. Flera spant voro sprängda, men högst få naglar sprungna. I salongerna var målningen fullkomligt förstörd, men de små, nätta och vackra medaljongsvyerna inom ramstyckena på dörrarna i aktersalongen nära nog oskadade. ,, Vesterbotteu var i Söndags besökt af ett stort antal personer, som ständigt strömmade ut till dockan med ångsluparna. Reparationen i dockan kommer att upptaga en tid af omkring 14 dagar och hela fartygets iståndsättning för öfrigt, målning m. m., en nära lika lång tid. — Djurgårdsteatern öppnades i Måndags för första gången för sommaren, med en fransk tre-akters komedi, ,,En vän i huset, af samma lätta slag, yttrar P. T., som hos oss till dussintal förut uppträdt än som komedi och än som farce. Ifall komedien icke vore för lång, lämpade den sig ej illa till esterpjes efter ,,Frou-Frou, och den publik, som har tårar för den förra, skall tvifvelsutan finna den sednare ganska roande. Skulle icke det i allmänhet förtjenstfulla utförandet, af hrr Warberg, Calmtn, Bergström, Lindström, fruarna Thegerström, Warberg, m. fl., så ofta framkallat munterhet i salongen, torde det slutliga omdömet blifvit allt annat än gynnande. — Vid kantorsval i Jakobs församling i Måndags erhöll den unge sångaren hr H. Håkansson de flesta rösterna, eller 1,043. — Stockholms pudrettfabriks-aktiebolag hade i Måndags afton bolagsstämma, dervid kaptenen von Francken fungerade såsom ordförande. Af den utaf bolagets verkställande direktör upplästa årsberättelsen inhemtades, att bolagets tillverkningar, sedan åtskilliga ekonomiska svårigheter genom ett förändradt tillverkningssätt samt vidtagna stora besparingar i administrationen blifvit besegrade, vunnit en begärlig afsättning samt visat ett gynsamt resultat; men genom ett af polismyndigheten utfärdadt förbud för bolaget att vid någon af Stockholms hamnar tömma pudrettkärlen hade bolaget under tilländalupna arbetsåret blifvit vänsendtligt hindradt i sin verksamhet och fått vidkännas en icke obetydlig ekonomisk förlust. Vidare meddelades direktionen decharge för dess förvaltning under förflutna arbetsår och slutligen valdes direktionsledamöter, hvartill utsågos hrr Arrhenius, O. Byström, v. Francken, frih. Hermelin, O. Modigh och A. Ulrich samt till deras suppleanter hrr Ph. Behrling och Belfrage. Till revisorer utsågos hrr Kihlman och Stridsberg. — Fasktiglietsförskljningar. På stadens anktionskammare försäldes förliden Måndag i mät dömda fastigheten n:o 6 vid Bergsprängaregränden, qvarteret Barnängen mindre inom Katarina församling, brandförsäkrad för 7,000 rdr, saluvärderad till 5,000 rdr och inropad af husegaren J. C. Hjelm för 3,960 rdr, hvarjemte, i anseende till försummad liqvid, omförsåldes de af handlanden C. G A. Wallman till borgenärer aftrådda tomterna n:is 3 4 efter 1810 års nummerordning, qvarteret Höga stigen större, vid Lilla Glasbruksgatan inom Katarina församling, saluvärderade till 9,585 rdr, och inropades af verkmästaren C. Johansson för 1,350 rdr. — Stockholms sjöfart. Under förliden vecka ankommo frän utrikes orter 29 fartyg, deraf från Nordtyskland 8 med spanmål, 1 med salt och 4 med styckegods; från Ryssland 1 med spanmål, 4 med styckegods och 1 med smör; från Norge 5 med sill; från Spanien 1 med salt; från Frankrike 1 med styckegods; från England 1 med styckegods; från Danmark 2 med styckegods. Från inrikes orter ankommo 136 fartyg med diverse laster. Under samma tid afgingo till utrikes orter 56 fartyg. Införseln under veckan uppgick till 7,586 kannor sprit, 10,619 kubikfot hvete, 9.480 kubiksot råg, 24,229 kubikfot korn, 95,264 kubikfot hafre och 1,241 kubikfot ärter från inrikes orter samt 3,050 säckar hvetemjöl, 1,052 säckar rågmjöl, 6,330 kubikfot hvete, 20,754 kubikfot råg och 1,890 kubikfot ärter från utrikes orter. Med ångaren ,Severn, som afgick i Lördags till Hull, exporterades 40,000 kubikfot hafre och 130 tons jern. — Ångslupsförsäljning. Bolaget , Nya Töreningens ängslup ..Gustaf Adolph om 12 hä