för långa kurser icke sällan inträffar. Han behöfver komma tidigare ut i det praktiska lifvet, när hans bana ligger åt detta håll, eller till det praktiska läroverket, såsom landtbruksinstitut, m. m.; och han bör äfven få vinna tidigare inträde vid högskolan, så att han kan hinna genomgå sin kurs der innan han blir gråhårig eller skallig. Anser man honom icke mogen för att ingå i det speciella läroämnet der, välan, låt honom vid universitetet mötas af en obligatorisk kurs på 1 å2 år, innan specialstudierna börja. Flytta, med andra ord, läroverkets (gymnasiets) högsta klass till universiteterna! I det bifall, som allmänheten utan tvifvel redan egnat lektor Rundbäcks motion, skulle vi af allt hjerta instimma, derest han ville återtaga den ofvan påpekade ef. tergiften i fråga om valfrihet för latinet i skolan. I alla händelser går hans förslag i den rätta riktningen, en uppfattning, som vi finna snarare bekräftad än vederlagd af en artikelföljd i Dagligt Allehanda, der en författare uppträdt med förkättrande af de åsigter, som funnit ett uttryck i lektor R:s motion. De tyske pedagogerna hafva nu uppfunnit ett par nya slagord encyclopedism och ,, koncentration, och med dessa ord rör sig nu den svenske eftersägaren med en djupsinnighet, som icke öfverskyler ihåligheten af hans dimmiga räsonnemanger. Han förstår icke denne författare, ens hvad ,,allmänbildning. betyder, och han står ännu på den ståndpunkten, att underrisningsväsendet skall vara från grunden ordnadt efter de olika samhällsklassernas barn. (Så kallar han elementarläroverken: ,,den intelligenta medelklassens skolor.) Mest förbiser han dock, att det är vis. k. encyclopedister som vilja undanrödja mångläseriet, emedan vi just för den skull vilja reducera spräkstudierna från de 6 å 7 språk, som nu förekomma på den klassiska linien, till 3 å 4 (för vår del skulle vi säga 2 å 3) Den ,,koncentration, som nu blifvit denna sidas slagord, låter sig väl genomföra, utan att göra det offentliga elementarli roverket till en specialskola för vare sig latinet, eller något annat läroämne. Om en trädgårdsmästare skall erhålla ett starkt och vackert träd, söker han ej okoncentrera! dess utveckling vid någon viss gren, emedan derat uppstår vanskaplighet, utan han ser till att alla grenar få utveckla sig naturligt och harmoniskt. Det är tid på att skolmästaren lär något i detta fall af trädgårdsmästaren och, framför allt, af naturen. Skolan har frambragt och frambringar ännu alltför många abnArmitatar