af grefve E. Sparre, k. sekret. A. Odelberg och grosshandl. C. G. Cervin, att vidtaga de för ofvanberörda äudamäls befrämjande erforderliga ätgärder, hvarjemte beslöts att, om för ett eller flera af ofvanomförmälda hushållningssällskap, med afseende på de respektiva lanens mindre folkrikhet eller deras aflägsenhet från hufvudstaden och deraf härrörande svårighet för länens invånare att af anordningen draga nytta, nedsättning idet för hvarje län bestämda garantibelopp ifrågasättes, det skulle ankomma på direktionen att sådan nedsättning medgifva. — Nytt ångfartygsbolag bildades i Onsdags under benämning ,Ostanå ängfartygsaktiebolag.. Det bar, säger N. I). A., för afsigt att medelst ångbåt transportera fisk och landtmannaprodukter till hufvudstaden. Ångfartyget, som är bestäldt hos ingeniör W. Lindberg vid dess mekaniska verkstad å Södra varfvet i hufvudstaden, kommer till en början att gå emellan de yttersta stationspunkterna: Stockholm och Bergshamra, ett ar mil bortom Östanå, med angörande af melanliggande orter så väl på Ljusterön som på sasta landet. — Isarne och sjöfarten. Isarne i Stockholms skärgård äro, säger N. D. A., betydligt försvagade. Skärgårdsboar, som i Thorsdags inkommit och kört öfver de inre frusna vattendragen, hysa betänkligheter för återfärden, hvilken måste anträdas med största försigtighet. Om isarne i Öregrunds Grepen säger samma tidnivgs korrespondent i bret från Öregrund af den 5 d:s, att de fortfarande äro starka, och act man ännu kör öfver dem med större foror. Deremot är det i södra skärgården trån Öregrund till Svartklabben rent vatten på flera ställen i stora segelleden. Den der qvarvarande isen synes ej blifva långvarig. Den 31 sistl. Mars tändes fyrarne vid Björn och Örskaret, emedan isen å Bottenhafvet då hade skingrat sig så betydligt, att rent vatten öfverallt syntes till sjös från båda fyrstationerna. ——