Article Image
intimaste vänner synas varit invigda i hemligheten. Det är nu öfver två månader sedan det ofta omtalade ångfartyget , City of Bostonanträdde resan från Newyork till Liverpool. De fartyg, som voro utsända för att uppsöka detsamma, ha återkommit med oförrättadt ärende. Man tror nu allmänt, att , City of Boston gått under till följd af en sammanstötning med ett isberg, på samma sätt som ångarne ,Pacific år 1856 och ,City of Glasgow år 1854. ITALIEN. Den officiella tidningen i Florens innehåller : Liksom i Pavia, så försökte äfven i Piacenca c:a 100 personer att intränga i kasernen, men blefvo tillbakavisade. Från Brisighella drogo 70 beväpnade till Bologna, der det var ämnadt, att mängd sådana skulle förena sig. De vidtagna rsigtighetsåtgärderna tillintetgjorde försöket. Flera häktningar ha skett. Staden är fullkomligt lugn. Den påfliga regeringen, som synes ha öfverflöd på pengar då det gäller armåen, vill fördubbla den franska legionen i Rom. Öfverste Perreaux har afrest från Frankrike till sin nya post som befälhafvare för denna legion. AMERIKA. Presidenten Grants budskap till kongressen angående den nordamerikanska handelns förfall är i det väsendtliga ett förnyande af de klagomål, som den af representanternas hus tillsatta kommissionen angående skeppsfarten för någon tid sedan förelagt regeringen. Saken är utan tvifvel af allvarsam beskaflenhet. Från 1861 till 1869 har Förenta Staternas handelsflotta förminskats med 43 procent, under det Englands redan förut öfverlägsna handelsflotta under samma tid blifvit ökad med 30 proc. I samma proportion har äfven bandeln aftagit. Det heter i budskapet: Detta faktum är af så stor vigt och berör alla våra intressen så nära, att hvarje sätt, hvarpå man kan afbjelpa detta onda, måste blifva till välsignelse för landet. Att bygga fartyg och sätta dem i fart gifver tillfälle till ett gagneligt användande af de stora kapitalerna i landet, sysselsätter tusentals menniskor, skapar en marknad för våra produkter af jordbruket och fabrikerna samt gifver oss, vid krigstillfällen, en ovärderlig öfvervigt på hafven. Som bevis härpå anföres, att regeringen för undertryckande af det sednaste , stora upproret utom krigsfartygen använde 600 handelsfartyg och 70,000 matroser. En stor del af skulden för den nordamerikanska handelns förfall tillskrifves engelsmännen och deras hållning under inbördeskriget. ,Times för den 26 Mars medgifver, att de konfedererade kaparfartygen visserligen förstört en del af den förut blomstrande handeln och förmått många amerikanska fartygsegare att sälja sina skepp i England, men förmenar, att den förnämsta orsaken till skeppsbyggeriets och handelsflottans förminskning bör sökas i de höga tullarne och afgifterna på allt, som tillhörer skeppsbyggeriet, så att de fartyg, som t. ex. byggas på de skottska varfven för befordrande af passagerare och gods till Amerika, endast kosta hälften så mycket, som ett sådant fartyg skulle kosta på amerikanskt varf. En ytterligare hufvudorsak till handelns aftagande finner ,, Times i de amerikanska statsmännens vidhängande vid den höga Skyddstullen.

1 april 1870, sida 2

Thumbnail