Staden och Länet. Göteborgs läraresällskap hade i Lördags afton ett sammanträde, hvarvid afhandlades frågan om ändamålsenligaste sättet att anordna och korrigera lärjungarnes hemthemata. Diskussionen uppeöll sig förnämligast vid de svenska skrifsningarne. Dervid uppstod fråga, huruvida det vore lämpligast att låta lärjungarne välja mellan flera uppställda ämnen, eller att endast uppställa ett ämne, som vore för alla obligatoriskt. Å ena sidan framhölls, att då lärjungarnes själsriktning vore olika, kunde den ene med lätthet behandla ctt ämne, som en annan kunde hafva svårt för att utreda, hvarför det vore lämpligt om hvar och en finge välja ett ämne, som för hans tankeriktning vore passande. Helst borde dock valfriheten inskränkas till några ämnen. Å andra sidan invändes, dels att flera ämnen, samtidigt behandlade, försvårade uppsatsernas genomgående, dels att då skolans ändamål just vore att harmoniskt utveckla lärjungens alla anlag, borde saknaden af förmåga att behandla någon viss genre af ämnen snarare utgöra ett skäl att låta lärjungen öfva sig i denna genre. Beträffande sättet för uppsatsernas korrigering, redogjordes för en metoå, som består i att under vissa rubriker sammanföra samtliga de begångna felen och derefter med alla på en gång genomgå hvarje rubrik särskilt, då läraren sedermera, för att få en motvigt mot det ensidiga grammatiserande, som denna metod kan innebära, borde uppläsa några af de bäst författade uppsatserna med nödig analys af innehållet. Å andra sidan yttrades äfven betänkligheter mot denna metod, enär lärjungarnes uppmärksamhet så att säga förallmänligas, i det den ej tillräckligt fästes på de fel hvar och en särskilt begått.