Article Image
löpa på ett ringa afstånd från Mälaren. Det är bekant att, om ock dessa trakter utöfver eget behof hafva icke så ringa tillgång på landtmannaprodukter, hvilka fiuna sin afsättning i hufvudstaden, transporten dit under större delen af året ombesörjes på ett för dessa slags varor särdeles billiigt och beqvämt sätt genom en mängd större och mindre åvg båtar, som underhålla daglig kommunikation med hufvudstadens hamnar och under vintertiden från de orter, som ligea inom 3 mils afstand, med landtmannens egna dragare. Att för underlättandet af denna transport en jernvägsanläggning är af behofvet mindre påkallad, inses af hvar och en, som vill taga kännedom om dessa förhållanden. Dertill kommer att en jernväg i detta fall hvarken i beqvämlighet eller billighet kan täfla med sjökommunikationen. Upsala —Salalien geuomlöper deremot en trakt, som hittills saknar andra kommunikationsmedel än vanliga vägar. Hvad serskildt beträffar den tördel, man förmenar att hufvudstaden skulle hafva deraf att banan Vlefve dragen från Thureberg till Sevalla, så torde icke böra förbises, att hufvudstaden, chvad denna bana anlägges eller icke, alltid kan från norra stranden af Målaren sjöledes påräkna samma tillförsel af lisstörnödenketer, som den linien Sevalla Tburebera skulle lemna, samt att följaktligen, om vägen förlägges från Upsala till Sala, en tillokning i denna tillförsel skall uppstå, hvilken icke i förra fallet skulle erhållas. I anledning af hvad den kongl. propositionen innebåller derom, att Thureberg-Servallarlinien .jemväl i strategiskt hänseende eger ett aigjordt löreträde, anser sig utskottet endast böra erinra, att detta företräde icke torde vara af den öfvervägande vigt, att bestämmandet af norra stambanans riktning deraf hufvudsakligen må göras beroende. Då, enligt hvad utskottet sålunda sökt ådagalagga, foretrådet synes böra Jemnas åt den bland de föreslagna två bansträckningarne. soan medför största besparing i kostnaderna för dess byggande, vnderhåll och trasikering, då i öfrigt icke några otvervägande fördelar skulle vinnas genom antagande af den längre och kostsammare linien, finner utskottet, för sin del, att sträckningen från Upsala öfver Sala, Brovalen och Krylbo bör ega företräde framtör den af kongl maj:t föreslagna sträckningen från Thureberg öfver Seralla tllsistnämnda ställe. IT. 3 ana ftor villammor efrärknincgon af östra

4 mars 1870, sida 2

Thumbnail