gandet af detta bolag till att omfatta en telegrafledning, som å ena sidan genom det europeiska Ryssland och Siberien skulle sträcka sig ända in i Kina och Japan, samt å andra sidan skulle foga en ny förbindelse till de allaredan existerande melJan Europa och Amerika. Om man kastar en blick på den i dessa dagar framlagda kartan öfver bolagets nuvarande och blifvande linier, förvånas man öfver det storartade nät, hvarmed man ämnar omsluta hela den nordliga delen af jordklotet och hvars medelpunkt skall vara i Köpenhamn. Från Kubas nordspets genom halsön Florida sträcker tråden sig upp genom Nordamerikas ostkust, hvarpå den öfver Grönland, Island, Färöarne och Orkneyöarne når Skottlands nordkust. En linie går naturligtvis ända ned till London; men från Englands ostkust utgå nu de olika engelska, danska, norska, svenska och ryska linierna, hvilka dock alla ha en centralpunkt i Köpenhamn och som törst i Moskau åter förena sig till en linie. Härifrån går det nu öfver Omsk och Tomsk in i Siberien, en ledning sändes upp till Asiens nordöstra linie, men hufvudlinien går som en sjöledning med olika hållpunkter på fastlandet genom det kamtschadalska och japanska hafvet till Posiettabugten, der slutstationen blir, hvarigenom ledningen kommer att omfatta Hongkong och Shanghai. Det är en ovanligt storartad plan, och man kan som dansk ej underåta att känna sig en smula stolt öfver, itt den utgått från Danmark och frambäres af danska affärsmin. Till att börja med har man tagit itu med anläggandet af den kinesiska och japanesiska ledningen, i det att det nödiga kapitalet af omkring 5 millioner rgsdir — hvaraf c:a 150,000 pd sterling voro reserverade för Danmark — inom loppet af ett par dagar tecknades på Londons börs. De engelska kapitalisterna ha sålunda ådagalagt sitt förtroende till företaget, ehuru det ej saknades manövrer för att motarbeta detsamma. Så hade några dasar innan inbjudningen utfärdades det engelska bolag, som eger sjöledningen från Singapore till Hongkong, hait ett möte för ut motarbeta planen, och man blef der ense om att öka bolagets kapital med 300,000 pd sterling, för att kunna föränga dess linier till Shanghai. Men trots lenna fintliga operation slutade subskripionen till den danska linien dock lyckligt, och redan nästa höst hoppas man kunna aga ledningen i bruk, hvarefter man vill krida till anläggandet af den amerikanska edningen. Ad. B. d