esor till Newgork på 24 månader eller ett medeltal af 44!; dagar för fram och återresan. Besättningen 110 man. Detta samma kompani bygger nu ett annat fartyg, som skall gå på Newyork från Liverpool. Det skall blifva 415 fot långt, 43 fot bredt, 30 fot djupt, göra 12 knops fart och skall komplett färdigt och klart att gå till sjös utom proviant kosta 85,000 Å. Vi kunde ej bygga ett dylikt skepp i Amerika för dubbla summan. En ångare har just anländt från Kina på 62 dagar med en last af 2,300 tons thå. Detta sartyg är 309 fot längt, 28 fot djupt, 39 fot predt; det gör 9 knop, är barktackladt och bränner 24 tons pr dag samt kostar 52.000 C. Samma kompani bygger fyra dylika fartyg till för Kina-traden. De kinesiska thö-klipperna äro på väg att utträngas, sedan ångare började göra sådana ytterst qvicka resor. Kostnaden af vinkeljern för skeppsbyggnad är i England 7 10 sh, af plåtar formade för hela skeppet 8 Å 5 sh., jerntråd till tackling 21 pr ton, ketting 10 pr ton. Amerikanskt vinkeljern för ett skepp kostar 134 dollars 40 cent pr ton, en difserans till. Englands favör af 89 dollars 40 cent. Plåt kostar i Amerika 112 dollars pr ton, i England 49 dollars 40 cent: differens till Englands favör 62 dollars 50 cent. Kettingar kosta i Amerika 134 dollars 40 cent, en skillnad till Englands favör af 67 dollars 20 cent.