kan vara oundgångligen erlortäderlng 103: Q4 låkare i enskild praktik, så anhåller lärarekollegium att först få yttra sig härom innan det öfvergår till den af Kgl. M:t infordrade utredninge: Om det äfven måste antagas såsom de qvinnor, hvilka komma att utöva medicinsk praktik i de större stadskommunerna, likasom här delsen nu är med en och annan af männen, skola egna sin hufvudsakliga verksamhet åt någon eller några specialgrenar at medicinsk praxis, hvilka för dem antagligen torde blifva barnoch qvinnosjukdomar, så n dock detta icke blifva förhållandet inom de mindre stadskommunerna och på landsbygden. Vill qvinnan der öfva praktik, så blir hon till följd af befolkningens behof och för sin egen utkomst tvungen att utöfva nen i hela dess omfång. Af dessa ytt äl är således nödvändigt att qvinliga praktici ega lika omfattande teoretisk och praktisk medicinsk bildning, som de manliga; och inre skäl af än större vigt komma härtill. Den medicinska vetenskapen står icke isolerad; hon stöder sig på andra vetenskaper, framför allt på de matematiskt-naturhistoriska. Det är ock derföre som de speciella medicinska studierna skola föregås af den s. k. medikofilososiska examen, hvilken utgör ett prof på innehafvandet af ersorderliga förberedande kunskaper i nu antydda ämnen, äfvensom af den allmänt bumanistiska bildning, utan hvilken läkaren hvarken kan sjelf värdigt uppfatta och öfva sitt kall eller i sin beröring med individer ur alla sambällsk r vinna den aktning och det förtroende, som för honom och hans verksamhet äro behölliga. Om möjligt i ännu närmare samband med hvarandra stå medicinens egna utom det att de, vetenskapligt sedt, utg3 i på de i den praktiska verkligheten att försummelsen att göra sig fullt förtrogen med en enda af dem leder till oförmåga att yligtenligt och gagnande utöfva hvilken annan som helst. För en specialist i Gynekologi. Obstetrik eller Pediatrik — de tre ämnen, hvilka väl kunna antagas blifva hufvudföremålen för qvinnans praktiska verksambet, då hon får fritt välja densamma — det följaktligen lika vigtigt, som för hvarje annan läkare, att ej blott, jemte detaljerna af nämnde vetenskapsgrenar, inhemta medicinens allmänna grundläror, utan ock de öfriga serskilda disciplinerna. Såsom ett exempel härpå må nämnas studiet af syfilis, hvilken sjukdom förekommer inom alla åldrar och hos begge könen, visat sig i talrikt vexlande och ofta misskända former, inverkar djupt på individen, familjer och samhällen, samt genom sin närvaro modifierar behandlingen af andra sjukdomar. Såsom ett annat exempel må nämnas rättsoch statsmedicinen, ty om äfven qvinnan till en början och tillsvidare icke kommer att bekläda läkareembeten, så måste hon i sin utöfning af medicinsk praxis rätt ofta utfärda intyg om dödsorsak och sjukdom under flera olika förhållanden, om hafvandeskap, barnsbörd, fosters liflighet m. m., allt frågor, hvilkas besvarande fordrar goda studier i rättsoch statsmedicinen. På dessa grunder antager lärarckollegium i följande vördsamma förslag, såsom oafvislig sättning, att såväl de qvinnor, som önska bö medicinska studier, förete gällande intyg om fö kunskaper motsvarande de till medikosilosofie kandidatexamen erforderliga, som ock att de medicinska studierna och examina för qvinvor varda bestämda till omfattning och beskaffenhet fullkomligt lika som för män. Endast genom en sådan anvisning få å ena sidan de utexaminerade en tillräcklig fond af vetande och erfarenbet för att kunna inträda i sin ansvarsfulla verksamhet och en sådan vetenskaplig rigtning att fortfarande studier kunna motses; å den andra staten full säkerhet, att åt dem utan fara kan medgifvas att fritt och på egen hand utöfva den så föga kontrollerade enskilda praktiken, hvilken enl. det kgl. brefvet synes vara den i första rummet tillernade. Genom en sådan anordning förekommes ock skapandet af en särskild genom inskränktare studier underordnad klass afpractici, ett ondt, för hvilket Sverige lyckligtvis är fritt, men hvilket andra länder högeligen beklaga och med svårighet dels söka des lyckats aflägsna. Härigenom blir ock möjligt att genast från början bringa qvinliga läkare till jemlikhet med deras kolleger af mankönet, med hvilka de under sin blifvande praktiska verksamhet skola och böra i Härigenom blifver slutligen möjligt att studierna kunna till största delen göras gemensamt af qvinnor och män, hvarpå de förra otvifvelaktigt måste vinna, till följd af de sednares vanl större erfarenhet från skolan och lifvet, samt af det tillfälle till vexelverkan och fär I lan, som då erbjudes dem vida rikare och allva ligare än om de, studerande särskildt, blott hade sina qvinliga kamrater vid sidan. Att sådant samfaldt studium äfven skulle fördelaktigt inverka på mäånnen och i allmänhet å ömse sidor både under studietiden och tör framtiden hafva ett gagneligt inflytande, torde icke behöfva särskildt framhållas. Efter framställandet at dessa grunder för sakens uppfattning rgår lärarekollegium till den utredning Kgl. Maj:t äskat och kan dervid fatta sig ganska kort. Ilvad då först beträffar frågan om vid institutet tillfälle kan beredas qvinnor till att inbemta erforderlig teoretisk och praktisk medicinsk bildning, så har institutet städse erbjudit tillfälle till sådan fullständig undervisning för män och äfven, före 1562, examinerat i alla hithörande ämnen, och då institutet ännu disponerar samma lärarekrafter, samt då lärarekollegium förutsätter att kurser och examina skola blifva för qvinnor desamma som för män, så måste denna fråga med ja besvaras. Men med afseende på hvad lärarekollegium ofvan yttrat om fördelarne af beröring och täffan mellan studerande af de skiljda könen synes det lärarekollegium vara lämpligast, om under ännu fortfarande inskränkning at institutets verksamhet för undervisning och examinering af män, äfven qvinnorna i likhet med männen taga medicine kandidatexamen vid universiteterna, der sådan beröring och täflan kunde i vidsträcktare mån ega rum, med fribet i öfrigt för dem att liksom männen studera der de funno det bäst och beqvämast. Kan detta icke varda bifallet och bestämmer Kgl. Maj:t att qvinnor en dast vid institutet få studera till och atlägga med. kand.-examen, så synes det vara lärarekollegium nödvändigt och en enkel gärd af rättvisa mot dem, att, till fullständigande af undervisningen vid institutet och dess jemnställande med den i Upsala, den förändring af professoren i materia medica till en professor i fysiologi, hvarom lärarekollegium redan — vördsamt anhållit, måtte, ofördröjlig en vidtagas. Skälen för denna åtgärd bar lärarekollegium förut haft äran framställa. De anordningar, hvilka för den ifrågavarande undervisningen vid institutet i öfrigt erfordras, äro ganska få, under de förutsättningar lärarekollegium här ofvan gjort. Undervisningens gång blefve nemligen då i hufvudsak oförändrad; qvinnorna skulle samtidigt och lika länge som männen bevista föreläsningarne och klinikerna samt deltaga i de kemiska, patologiskt-anatomiska och rättsmedicinska undersökningarne och öfningarne, för så vidt icke erfarenheten i något fall möjligen skulle kuuna föranleda till någon lätt verkställd modifikation med afseende på samtidigheten. Men ett undantag bärifrån anser ii kollegium böra göras, nemligen för de anatomiska dissektionerna. Då dessa ega rum i början af den medicinska kursen, innan ännu eleven hunnit vänja sig vid de känslan passande detaljerna af det medicinska studiet, samt då dessa öfningar Anafhnra an camvara hala dagan om uti on tomli