jor de nesta socknar, der det Annes något af vigt oc an sintresse för fornforskaren att känna, antiqvarisk n-kartor blifvit upprättade. Sällskapet har nu be ts slutit och gått i författning om upprättandet af e n-sallmän antiqvarisk karta öfver provinsen, hvarige et nom en omfattande vy af landets arkeologiska na ist tur bör kunna vinnas. åFör aftecknande at målningarne i Enångers gaml. t kyrkhvalf har sällskapet engagerat en dertill skick -lig person, och hafva utom tvenne teckningar a ti-bilderna i takhvalfven äfven togits 27 olika foto -sgrafiafbildningar af de mest framstående föremå rlen, såsom af helgonskåp m. m., hvilka förvaras en kyrkan. Härjemte hafva 8 teckningar i större lå I skala af vestra hvalfvets helgonfigurer blifvit a in sällskapet inköpta. sal För att bevara egna ord och uttryck, som ingå lesi Ilelsinglands folkspråk, hafva ordförteckningai rI blifvit uppgjorda, hvilka äro af stort intresse. Särot I skildt har ä föreningens vägnar en grammatik för m Delsbomålet blifvit utarbetad af föreningens nitirI ske ordförande, kontraktsprosten m. m. L. Land1gren. —Sål skapets sornsamlingar i Enångers gamla kyrka bestå nu af 150 nummer. Den vid elementarII läroverket i Hudiksvall förvarade samlingen, hviltt ken innefattar alla öfriga fornsaker, som icke tills hört provinsens gamla kyrkor, består af omkring 1100 nummer, hvilka vi skola taga i betraktande, —-då vi kommit till ort och ställe. Sällskapet räknar inom sig 100 ledamöter, hvilka betala en årlig afgitt, samt 34, hvilka erlagt inträdesafgift för en gång. — Helsingborg. Skolläraremöte. ,,Öresundsa I Posten berättar: Ett tillämnadt skolläraretåg till a Köpenhamn har börjat väcka intresse på både I denna och andra sidan sundet. De skånska folk) skolornas lärare och lärarinnor äro nemligen in-bjudna till ,,Sjellands stifts skolemöte i Köpen.hamn tredjedag pingst. Öfverresan är föreslagen rlatt ske pingstafton vid middagstiden från Malmö, t Landskrona eller Helsingborg och under högtiden 1kommer tiden att användas, dels till studerande af t muscer och samlingar, dels till samtal, diskussioner och föredrag, samt sådana nöjen, som kunna erbjuda sig, hvaribland må nämnas firandet at ,,Grundlovsfesten pingstdagen. Resan kommer att ordnas på det billigaste och en del af skollärarne få fri boning i Köpenhamn. Program for vistandet i Köpenhamn samt inbjudning kommer efter samråd med styrelsen för , Nordisk Samtund och ,,Sjallands stifts skollärareförening att utfärdas af en komite utaf skollärare, som för ändamålet blir bildad: Några dagars vistande tillsammans med Danmarks utmärkta skollärare. litteratörer och folkvänner, samt de rika musger och samlinga danska hufvudstaden har att erbjuda, skolas efterlemna intryck, som förmå att verka styrkande och lifvande under utöfvande af en mödosam verksamhet för den skånska ungdomens upplysning, och skolläraretåget bör blifva en angenäm omvexling i skollärarens enformiga lif. Eldsråda utbröt i Helsingborg natten till i Tisdags vid 12-tiden hos skoladjunkten, d:r Simonsson. Oaktadt både skyndsam och oförtruten hjelp af stadens brandkårer, nedbrunno dock två uthusbyggnader och öfverredet af en stallänga, hvaremot murarne af sistnämnde byggnad räddades äfvensom boningshuset. Utom nämnde byggnader uppbrann allt inbergadt hö, som lär uppgå till 3,000 pund, halm samt 30 å 40 tunnor hafre. Elden, som tyckes hafva varit mordbrandsanläggning, utbröt i en höstack.-IIade den icke så hastigt observerats af en studerande, som: genast väckte personer i huset, är fara värdt, att både menniskor och kreatur blifvit innebrända. Byggnaderna, men ej det öfriga, voro braudtörsäkrade. — Kristianstad. Död i Amerika. En målare Aspegren, som under många år varit bosatt i Kristianstad, men under sednare tiden råkat på obestånd, afreste för några månader sedan till Amerika. Ilan bosatte sig der i Richmond och började arbeta med ny lust och kraft i sitt yrke, och hade sannolikt åter, som man säger, kommit på grön qvist — han badetredan anskaskat sig egen verkstad och sysselsatte fem arbetare — om icke döden för omkring en månad sedan helt oförmodadt afklippt hans lefnadstråd. — Warberg. Jernvägsundersökningarne mellan Lamhult och Warberg pågå nu, berättar Norra Hallands Tidning, som bäst i 3 särskilda afdelningar med cirka 5 mil från hvardera afdelningen. Arbetet bestrides af 2 ingeniörer vid hvarje afdelning, hvarjemte kapten J. Westman till biträde vid öfverinseendet öfver det hela antagit ingeniören löjtnant Skarstedt. Okulär undersökning af ingeniörerna vid 3:dje asdelningen (halländska linien) bar redan egt rum vid och omkring sjön Fegen, och hafva fördelarne visat sig öfvervägande för en sträckning öfver sundet vid Sandvik; svårigheterna äro större söder om sjön. Kapten Westman reser under denna vecka linien utefter och torde inträffa i Warberg i början af nästa vecka. — Örebro. Köping-Hults jernräg. I ,Nerikes Alleh. läses: Köping-Hults jernväg kostar enligt 1863 års bokslut, för hela sträckningen från Örebro till Köping, 5,203,097 rdr, hvilket belopp, ördeladt på vägsträckan, 6, mil, gör i medeltal ör hvarje banmil 771,000 rdr, då kostnaden för rörlig materiel och inventarier medräknas, men eljest 649,000 rdr, och för Arboga — Köpings-banan s ensamt blott 3S6,000 rdr pr banmil. 1 Inkomsterna utgjorde år 1868 vid pass 16,000 rdr eller 4 7 procent mer, än föregående år, nemligen: för resanddde.. 104,000 rdr, för goddns55. ov 268,000 eller tillsammans 372,000 rdr. Efter afdrag af ersättningen för Noraoch Arboga— Köpings-banornas trafikerande, uppgick bruttoinkomsten på Örebro—Arboga-banan till 240,000 rdr, hvilket utgör 63 procent utöfver dess belopp under det första trafikåret 1558. På Nora-banan bar den under samma tid tillvuxit från 39,000 till )4.000 rdr, eller med mer än 140 procent, och belöpte sig Arboga—Köpings-banaus inkomster till 37.616 rår, eller nära dubbelt mot hvad i inbjudvingen till aktieteckning för densamma beräknades. Pill följd häraf hafva dess akticegare erhållit i änteutdelning 8 proc, och 73 aktier ha kunnat itlottas och inlösas, i stället för 20, som amorted. ingstabellen upptager. ve Fördelade på banmil hafva inkomsterna utgjort sar 5,057 rdr, pr tågmil 27 rdr 66 öre, pr vagumill ti ör resande 2 rdr 18 öre, för gods 2 rdr 84, och i nedeltal för båda 2 rdr 62 öre, samt pr centner-O nil gods 3 rdr 96 öre. M Utgifterna uppgingo under år 1868, sedan kostaden för Nora-banans trafikerande frånräknats, N ill 213,000 rdr för en banlangd af 6,75 mil, mot 98.000 rdr för en banlängd under 1867 af 5,6) S nil, och belöpa sig pr banmil till 31,507 rår, pr ti ågmil till 19 rdr 93 öre och pr vagnmil till 1 rår sg s nr —— On OCSCL — — — — —— Söre. K Dessa uppgifter äro hemtade ur dircktionens till t. ednaste stämma afgifna berättelse. p. Köping-Hults-bolagets bolagsstämma. I ,Ne-lsc ikes Alleh. för i går läses: I vår redogörelse för de ednaste Köping-Hult-stämman nämndes, att anvarsfrihet för 1867, förut icke medgifven, vid M lenna stämma beviljades bolagets styrelse, dock i: inder protest af fabrikör Francke från Göteborg d. ör sin personliga del, upplysande hr Francke, att dr lan till Örebro rådhusrätt instämt styrelsens dä-J: varande svenske ledamöter med påstående, att de inder år 1867 icke behörigen förvaltat sitt sög-yI leri. Detta mål, som började med stor ansats, vä ch hvarvid hr Francke assisterades af andre peronr, som i1 stämningen deltozo, tyckes dunsta )ort. Då målet förekom vid Örebro rådhusrätt, 10 vutes, ingen svarande till ndesidan 20 — An 1 7 —