Article Image
utgången af denna månad. Det hvalf, hvarigenon sidospåret ledes, är bygdt efter en serskild kon struktion, till följd at att detsamma tör spåret skull beskrifver en krökning. Ilvalfvet är allt igenom skeft lagdt. ett arbete, som går mycke längsamt och tager ingeniörernas teoretiska kun. skaper i stort anspråk. När arbetet i jernvåger hunnit afslutas, erhålles mellan Mälaren och Saltsjön en fri och mycket rymlig plats för godsstation, magasiner m. m. och ännu mera vunnes i utrymme och prydlighet, om den gamla vanprydande byggnaden i jernvågen, hvilken uthyres till kontor och magasiner, blefve rifven. Platsen skulle härigenom så ett ännu mera förökadt värde. Den 8Soo fot långa bron öfver Söder-ström är nu fullt färdig, så när som på något pålningsarbete och uppförande af en stödjemur bakom södra landfästet samt svängbron för sjöfarten, hvilken är under uppsättning. Rails komma att utläggas i denna månad. Det är likväl endast fyra månader sedan den första stenpelaren till deuna bro blef synlig ofvan vattnet, hvadan man med skäl får erkänna att det vidlyftiga arbetet går raskt undan. Svängbron lemnar tvenne farleder om 50 fots bredd hvardera, och kunna dessa samtidigt begagnas för inoch utgående fartyg. Man har hyst fruktan för att bron öfrer Söder-ström skulle blifva hinderlig för sjötrafiken, båtar, som hafva sin plats vid Målaretorget, skulle erhålla för ringa utrymme vid inoch utgående; men i afscende på det förra uppstår intet egentligt hinder och detta just till följd af att bron ligger så nära, ty på ingående från Saltsjön har fartyget nyss förut passerat slussen och vid utgående från Mälaren har fartyget endast olägenheten att stanna farten några minuter tidigare än hittills. Hvad angår de ängbåtar, hvilka ligga vid Mälaretorget, så har visserligen för dem utrymmet blifvit förknappadt, men bör dock vara tillräckligt sådant det nu är, då platsen ej gerna kan blifva afsedd för andra än de smärre Mälare-ångbåtarne. Samma farhåga har blitvit uttalad i afseende på platsen för de seglande fartyg, som hittills legat närmare Riddarholmskanalen och hvilkas lossning nu blir något försvärad derigenom att bron öfver Söder-ström kommer att sammanbindas med den öfver Riddarholmskanalen medelst en viadukt, hvilande på jernkolonner med 7 fots passage. Men om man så-lunda vid lossning eller lastning af dessa fartyg ej 3 ys kan komma med hästar och fordon ända fram till kajen, så får man finna sig uti att på annat sätt transportera varorna, såvidt icke så kan rangeras att vissa fartyg, hvilkas last är alltför skrymmande att kunna transporteras utan åkdon under viadukten, kunna få sig andra mera lämpliga lossningsplatser anvisade. Brobyggnaden öfver Söder-ström har kostat mycket arbete till följd af den svåra grunden. Man har bär haft 60 fots vatten, men på sina ställen nödgats gå ända till 140 fots djup för att träffa fast botten. Den bank, på hvilken det hela hvilar, är 60 fot bred upptill och har erfordrat 46,000 kubikfamnar sand, motsvarande efter vanliga beräkningar i vigt omkring 212 millioner skeppund. Någon gångbro, i likhet med hvad som eger rum utmed bron öfver Norrström, kommer ej här att anbringas, emedan nyttan deraf ej skulle i någon mån uppväga kostnaden, då det är antagligt att Fjötrafiken på denna led, hvilken fordrar svängbrons öppnande, alltför ofta skulle afbryta gångtrafiken. En smal gångbro för banvakt är dock anbringad på brons östra sida. Brons läge blir 9 fot öfver medelvattenytan, hvarigenom åstadkommes den fördel, att svängbron ej behöfver anlitas för ångslupar, båtar m. m. Den ofvannämda viadukten, som skall uppföras å Målaretorget. har ännu ej blifvit färdig från verkstaden, och det är egentligen på densammas levererande,fsom det beror, inom hvilken tid sammanbidningsbanan i sin helhet blir trafikabel. Antagligen kommer dock detta att ske, såsom vi ofvan antydt, inom slutet af innev. år. Pålning och murning för viadukten äro fullt i ordning. Den kommer att uppbäras af jernkolonner, dock kommer under midten att uppföras två stenpelare, för att gifva mera stadga åt bron. Från viadukten fortsättes banan öfver Riddarholmskanalen, utefter Riddarholmen och vidare öfver Norrström till Nya Kungsholmsbrogatan, hvilka delar af banan äro fullt färdiga. Bron öfver Norrström är omkring 100 fot längre än den öfver Söder-ström och är vid sin norra ända försedd med en svängbro, hvilken lemnar en 32 fots farled för sjötrafiken, eller samma bredd som slussöppningen. Den af hr Frestadius anlagda gångbro utmed bron öfver Norrström trafikeras mycket litligt. Vid nya Kungsholmsbrogatan kommer banan första gängen i plan med gatan, men för att undvika att rörelsen i denna mycket trafikerade stadsdel sörhindras, har tätt utmed gatans norra sida en vägundergång af 400 fots längd blifvit bygd och densamma trafikeras ganska betygligt redan nu, ehuru den bredvid liggande gatan ej är afstängd. Genom pålning och murning har denna vägundergång, oaktadt den ligger 214 fot under medelvattenytan, gjorts fullkomiigt vattentät, och för den händelse regn vatten der samlar sig till större del än hvad fyllningen uppsughar en pump blifvit anbringad, med hvars tillhjely grindvakten, som alltid besinner sig i närheten, på ra ögonblick lansar vägen. omedelbart på norra sidan om denna vägundergång vidtager den blitvande bangårdens område, upptagande en längd af 1, 500 fot mellan nya och gamla Kungsholmsbrogatorna och hela bredden irån den nya kajanläggningen invid Klara sjö och der blifvande strandgata, tillsammans upptagande 90 fots bredd, till Klara Strandgatas östra sida. Stationshuset, beräknadt med banhall till en kostnad af 7SS.660 rår, kommer att med sin fagad vetta åt Klara Strandgata. Stationsbyggnaden kommer att uppföras i 3 våningar, men har 4 våningar å gaflarue; buset blir 535 fot långt och omkring 60 fot bredt. Dess norra gafvel kommer att ligga på 80 fots afstånd från Klara Bergsga tas norra sida. Sedan senaste riksdag beviljat ofvannämnda anslag och K. M:t gifvit sin sanktion, har ritning blifvit definitift uppgjord och sedanless har pålning för grunden pågått natt och dag och tros blifva färdig i denna månad. Grunden ir redan lagd till en del af byggnadens norra änla och vid en jemförelse med denna färdiga del och den motsatta sidan, der dels pålningsarbetet ännu fortgår, dels grunden börjat läggas, är man tillfälle att se hvilket på en gång storartadt och noggrannt utfördt arbete här ästadkommes. Omcring 8,O00 pålar erfordras för grunden, eller en påle på hvarje qvadrataln af grundmurarnes bas. sedan pålarne genom kranar, hvilka arbeta melelst lokomobil, blifvit neddrifna i den svåra marcen, der gamla fartygsskrof, lemningar af fordna cajer m. m. högst betydligt försvåra arbetet, afågas de en fot under Mälarens lägsta vattenyta ch derofvanpå lägges en dubbel platform af plank, på hvilken grundmuren, omkring 11 fot hög, i ement lägges upp till den blifvande jordytan. På lenna grund reses byggnadens sockel till 5 fots öjd af finhuggen granit, med hvilken huggning nan nu är sysselsatt. Den sten, som begagnas till rundmur, utgöres af det affall som uppstått vid prängning af bropelare och dylikt och vid arbeet vidtages alla upptänkliga genvägar och medel tt underlätta och forcera. De ofantliga partier f sten, hvilka användts utefter hela banan, ditföas på rails och lyftas ur vagnarne samt placeras å sina ställen medelst en enkel rörlig apparat, ppförd på den plats der stenen skall användas, varigenom snart sagdt ingen handkraft erfordras ch tusentals dagsverken besparas. Kostnaden för runden till stationshus och banhall är beräknad ill 150, 0oo rdr och allt arbete utföres på beting. ot nva ctaftjanehncat UAmL 8 1 61 bo toi rd un 94.

14 oktober 1869, sida 3

Thumbnail