Article Image
e. —3n1d ss— — — Södermanland. Under denna jagt fälldesit 4 elgar, hvaraf 1 sköts af konungen, En elg sårades och undkom, och flere hafvasl varit synliga. 1 Måndags gjorde konungen,s åtföljd af flera medlemmar af den k. jagt-; klubben, på sitt ångfartyg Sköldmön er sy utflygt till Gripsholm. s — IEnkeårotiningens resa. Enkedrott-Å! ningen, som afreste från Kreuth den 2519 Augusti, efter att föregående dag ha be-y vistat en afskedsmiddag, som prins Carl af Bäjern gaf för I. M:t å slottet Tegernsee, har under vistelsen i Kreuth haft pöjet mottaga besök af sin systerdotter grefvinnan von Euzenberg, född gretvinna af Wiärtemberg, samt af f. d. konungen af Neapel och hertigen och hertiginnan afsb Modena. H. M. har derjemte lemnat fö reträde åt svensk-norske ministern vid bä-j jerska hofvet hr Due med fru och bäjerske sa ministern vid svenska hofvet von Tauff-f kirchen. Den 26 Aug. tillbragte H. M. på slottet Trattzberg, tillhörigt grefve von Enzenberg, och dagen derefter anlände H. M. till Salzburg, derifrån utflykter företogos dels till Reichenhall för att aflägga besök hos prinsessan Fredrik af Nederländerna, hvilken ett par dagar derefter var till middag inbjuden hos H. M. i Salzburg, och dels till Ischl, der kejsarinnan af Österrike gat middag för H. M. I Lördags afton inträffade II. M. i Mänchen och mottogs der af enkedrottningen af Bäjern, hos hvilken H. M. i Söndags var inbjuden till middag. — En medalj i silfver af åttonde storleken med omskrift: , För medborgerlig förtjenst, att bäras å bröstet, har tilldelats nämndemannen i Delsbo socken, Gefleborgs län, J. Olofsson i Svala. — Postutvexlingen å nordvestra stamhanan kommer frän och med den 1 Oktober, då banan mellan Kristinehamn och Karlstad upplåtes för allmänheten, att äfven utsträckas till och från Karlstad, och öppnas samtidigt dermed poststationer vid de å den nya jernvägslinien belägna stationerna Ölme, Wäse och Skattkärr. — Amerikanske ministern, general Andrews, anträder om Thorsdag en rundresa till de betydligare svenska jernbruken för att inhemta kännedom om tillverkningsmetoderna, prisförhållanden m. m., och tros yttersta ändamålet med denna resa vara att göra sig underkunnig om, huruvida icke en större tillförsel af svenskt jern, än hvad nu är fallet, skulle kunna beredas Förenta Staterna. Blir generalen tilltredsställd med resultatet a sin resa, tror man att hans första åtgärc för saken i fråga kommer att bli en hemställan till sin regering om nedsättande sf införseltullen å jern i Förenta Staterna. Den internatlonela trädgårdsutställningen i Hamburg. Till prisdomare vid denna utställning hatva bland andra blifvit utsedda följande svenskar: direktörerna G. Löwegren i Göteborg och N. J. Ericson på Haga. — Baggens-Stäksds upprensning. En komite, utsedd af slöjdföreningen härstädes och bestående af ordförande: öfverstelöjtnant F. W. Leijonancker, samt ledamöter: konsul A. W. Frestadius, kaptenlöjtnant C. L. A. Fries, fabrikör A. W. Lundin och grosshandl. N. Paton, sammanträdde i Thorsdags för att undersöka och till styrelsen för slöjdföreningen inkomma med ett förslag i denna fråga. I Måndags troddes denna komit komma att anställa sin första undersökning, på stället. Inom stadsfullmäktige lärer denna fråga med det snaraste komma att upptagas. De fördelar, som genom Baggens-Stäkets försättande i segelbart skick skulle uppkomma och tillskyndas de fartyg, som trafikera på Stockholm, bar nuvarande hamnkaptenen F. von Sydow redan år 1863 tydligen visat. Han har anställt jemsörelser emellan den tillämnade segelleden genom Stäket och andra nu tillgängliga sarleder, och deraf kommit till det resultat, att: a) vägen till Dalarö genom Baggens-Stäket endast är hälften så lång som den nu brukliga genom Vaxholmssundet; b) till Sandhamn är det lika långt begge segellederna ; c) segelleden till Hufvudskär genom BaggensStäket är 22 qvartmil kortare än genom Vaxholmssundet. Den är lika lång som till Sandhamn, men bringar söderut destinerade fartyg 20 qvartmil sydligare; d) till Visby är segelledens längd genom Baggens-Stäket 8 qvartmil kortare än genom Södertelge kanal förbi Landsort; e) till Nyköping och Norrköping samt öf:ige söderut belägna orter är segelledens genom BaggensStäket längd endast 10 qvartmil längre än genom Södertelje kanal eller för en ångbåt endast en timme i tid. Medelst stora segelleden genom Baggens-Stäket skulle, om trafiken för 5 65 tages till norm, följande kalkulerade minskning i utgifter årligen vinnas för de ångfsrtyg, som till Stockholm inkomma söder ifrån eller deritrån afgå söderut: 407 ångfartyg, besparing af kol, olja, talg m. eeiimim2. vo rdr 11,042. j Gotlands-ängbåtarne d:o d:o. . so : 6.235. 53 delar af lotspenningar för de farö tyg, som begagna lotrs.... 10.553. Besparing för segelfartyg . . Summa besparing i utgifter prår. 5 . Sedan kapten F. von Sydow approximatift visat, huru kanalens dimensioner m. m. böra tilltagas, yttrar han, att fördelarna af Baggens-Stäkets öppnande icke uteslutande tillfalla Stockholm, utan äfven alla de söderut belägna orter, hvilka genom Stäkets öppnande komma att erhålla kortare och beqvämare segelled till Stockholm och dess omgifningar. I Strategiskt hänseende vågar han påstå, att Baggens-Stäkets öppnande, långt ifrån att, såsom hittills i allmänhet blindt antagits, vara farligt, är af största vigt för Stockholms försvar; ty utan att reträttpassagen genom Baggens-Stäket finnes, kan vår flotta icke rimligen-väga ens ett försök att hindra an AÄfvarlägsen haendtlis flottas framoående

8 september 1869, sida 3

Thumbnail