RYSSLAND. Angående Baltischportbanan skrifves til ryska börstidningen från Reval: Hela vårt guvernements och vår stads uppmärk mbet år för det närvarande riktad på jernväg Fsnaden, som skall förbinda Estland med håf vudstaden. Man måste medgifva, att denna bygg: nad sker med en omsorg, som icke lemnar någo öirigt att önska. Arbetet går raskt framåt, och omkring 10,000 personer äro sysselsatta vid detsamma. Fördelningen och ledningen deraf göra der åt hr Gubonins och öfverste arbetschofen frib. P. W. Steinheils organisatoriska talent. All jordarbete skall vara färdigt inom denna höst Inom samma tid skola äfven alla stenbyggnader mma under tak och grundvalarne läggas till yggnaderna. Likaledes arbetas med ifver på ssnaden af de stora broarne öfver Narova och Luga. Isynnerhet äro de hydrauliska arbetena på dessa begge punkter af stort intresse. Midt i dessa floder stå väldiga stenpelare, på hvilka den aetalliska delen af broarn6 kommer att bvila. Under sådant förhällande har man allt skäl att ro, det sträckan imellan Petersburg och Narve chguru begge de stora broarne befinna si, på denÖ skall kunna öppnas för trafiken redan Å sin sida vidiager direktionen alla nödvändiga förberedande ätgå 5 öppnande; den är betänkt på att: skaffa en dugg chef för linien, skall inleda underhandlingar med några bekanta inoch utländska firmor angående grundläggande af handelsförbindelser, hvilka hela året om skola fortgå via Baltischport, äfvensom sannolikt strax efter banans öppnande en egelbunden ångbåtsfart med England skall iständtas. Dessutom ämnar direktionen öka den rörsiga materielen å den icke i koncsssionen upptagna sträckan imellan Gatschina och Tosna, som förenar Nikolaibanan med den baltiska och har, i afraktan att trafiken å denna sträcka redan i jan skall blifva liflig, för detta ändamål beett stort antal godsvagnar. Denna förbindgsbana imellan de båda hutvudlinierna är af stor betydelse. Förmedelst densamma kunna alla från Moskwa till utlandet gående varor med större fördel taga vägen till de nordiska hamnarne Reval Baltischport än längs Moskwa--Smolenskanan till Riga. Från Moskwa är det öfver Smox och Dunaburg till Riga 965 verst. Förbinmed den till vintern icke frysande hamnen i Libau, förlänges detta afstånd ytterligare med 200 verst, och hela sträckan belöper sig sålunda till 1,165 verst. Deremot blifver afståndet imellan Moskwa och Reval (öfver Tosna och Gatschina) endast soå verst samt imellan oskwa och Baltischport 939 verst. Följaktligen er Moskwa 75 verst närmare till Reval än till Riga, och 226 verst närmare till Baltischport än till Libau. Dessutom tänker man på en bibana ill Dorpat, som ytterligare skulle utvidga banans axyon och sätta densamma i förbindelse med de rika lindistrikten i Lifland. Oaktadt alla dessa, m det tycktes otvitvelaktiga chancer för en bende trafik, åtnjuta den baltiska banans aktier förtroende och hafva knappt uppnått sitt missionspris, medan andra icke garanterade akier stå vida öfver sitt värde. I utlandet deremot rofeterar man denna bana en god framtid och är frertygad om att en god del af Rysslands export ch import skall taga denna väg. Ryska tidningar meddela, att i dessa lagar skall utkomma första häftet af Fi:ans-ministerii årsskrift. Detta arbete orde blifva af stor betydelse för Ryssands statistik. Deri finnas sammanförda tatistiska fakta från alla olika finansföraltningen underlydande brancher, utförda n del för femåriga, andra för elfvaåriga dsperioder. Programmet till arbetet inesattar tre hufyudasdeluingar: finanserna, rediten samt industrien och handeln. I nlighet härmed fördelas uppgifterna från e olika embetsverken på motsvarande afRR AT FEET RE ER