Article Image
1a 500,000 dollars i guld. De 10 nu existerande år ia I garne representera derföre i rundt tal ett flytanc kapital på 4,500,000 dollars utom hvad utrustnir lelgeu kostat. Förra året utgjorde antalet resor 3 1-Joch passagerare-numret 27,000 eller öfverhufru 540 personer pr re:a. Af dessa voro mer i 26,000 emigranter, varande denna linie med denn -klass Passagen högeligen populär af flera skä af hvilka vi skola omtala några här nedan: Som vi visat är emigranttraden synnerligt vinst gifvande för kompaniet, likväl äro inkomstern -I från denna källa endast tiondedelen mot hva frakten gör. Tonstalet hos dessa fartyg är störr än hvad någon annan linie i verlden kan preste Slra. ,Frances register går till 3,571, Queens 3,571, ,,Englands 3,450, ,,Helvetias 3,315, ,,Erins 3,310, ,,Danmarks 3, 117, Virginias 2,875 Pennsylvanias 2,812 och Louisianas 2,168 France har en maskin om 500 hästkrafter. ,Erin medförde hit på sin Juni-tur 1,416 pas sagerare, det största antal som någonsin ett end: fartyg medfört; af dessa vore endast 14 inbyggar si Förenta Staterna; de öfriga, med få undantag voro sådana, som kommo för att göra sig ett hem bland nya verldens oöfverskådliga åkerfält. Ehurt vi knappast uppnått halfva Juli, har likväl detta kompani landsatt på våra stränder icke mindre än 22, 100 passagerare, och man antager som säkert, att antalet går upp till 35,000 passagerare inom särets slut — en tillökning af 900 mot fjolåret! Detta beträffande emigranttraden. Hvad angår sändningen bort af menskliga tvåfotingar genom denna linie, så är det härvidlag intet mycket att säga, då antalet sådana utgör omkring 100 pr resa. Fraktträden bort och hem är naturligtvis till sin karakter mycket mera likställd och. som vi nämnt, verklig gigantisk. Ångarne äro knappt i I stånd att inlasta allt det gods, som väntar på dem si Liverpool. Hufvudskeppningen på andra sidan utgöres af väfnader, jern, tenn, frukter och alla de tusentals nyttiga saker, som man ej rätt vet att klassificera. Aterfrakten, hvilken under större delen af året är icke mindre tung, består af spanmål, lifsmedel, bomull, tobak, ost och diverse manvfakturvaror, hvarvid ofta värdet af en last uppgår till flera millioner dollars. Med undantag af förlusten af ångaren ,.Skottland har detta kompani varit utomordentligt lyckligt under dessa år af dess gigantiska verksamhet. Det gör ej anspråk på en snabb öfverfart. Dess fartyg äro bygda med afseende på tvenne speciella ändamål — att föra stor frakt och bereda under resan passagerarnes säkerhet och komfort. Med anledning af dessa fartygs ofantliga storlek har emigranten fördelen af rymligare både mellandäcksplatser och kojer. Man må likväl ej frukta att dessa fartyg göra långsamma turer, t deras resa ut sker vanligen på 13 dygn och återresan på 12, under det att t.ex. Cemard-linien och kdet trans-atlantiska ångbätskompaniet (den franska linien) göra resorna på resp. 10 å 9 dygn. Att emigranternas säkerhet till lif och lemmar äfvensom beqvämlighet utgöra ett särskilt studium hos National-linien bevisas bäst genom dess passagerarelista och den jemnare tillökningen som, genom hvad vi sagt om? Erin-, säkert måste ha nu nått sitt maximum. Till och med på det säkraste fartyg som plöjt oceanen sedan Noachs ark seglade äro 1,416 själar nästan väl mycket att anförtro åt den vilda Atlanten. Den pekuniära vinsten bestyrkes genem det faktum, att då kompaniet för 8 år sedan började med 2 ångare om sammanlagdt 5,038 tons, det nu eger 10 om tillhopa 32,000 tons. Detta resultat får icke minst tillskrifvas den utmärkta förvaltning som karakteriserar kompaniets arbeten på båda sidor af Oceanen, och mycket får härvid tillskrifvas hufvudredaren i Liverpool W. B. Macalister samt ö companiets unge och energiske representant i Jewyork F. W. J. Hurst. Hr Hurst har redan vait här öfver tre år, en högst lyckosam period för sompaniet. Han har haft fördelen af omsorgsfull iffarsuppfostran i en af de större rederifirmorna i Liverpool och är dertill en mycket berest öch billad gentleman. I sitt myckna arbete bar han kickligt understödts af W. D. Chetwood, som selan 3 år tillbaka utöfvar kontroll å mellandäcksassagerare-afdelningen, beredande genom sin alrig felande humanitet samt noggranna uppmärkamhet vid iakttagandet af denna linies intresse, n hög karakter åt detta kompani, sig sjelf högktning af alla som ha med honom att göra i afärsverlden samt stor popularitet hos utvandrarnes änner på denna sidan oceanen. Betälhafvarne påångarne äro alla bepröfvade ch förtroendevärda män, och det händer sällan tt de icke erhålla vid hvarje resa en hvar ett cksägelseintyg från passagerarne. Kapten Grace ir France; Cato ,,Danmark; Thompson Engndå; Grogan ,,Queen; Thompson 5elvetiak; Vebster ,,Erin; Forbes , Virginia; Hall Pennrlvanien och Thomas ,,Louisiana. Kompaniet här sina agenter i hvarje stad af gt i unionen, genom hvilka öfverfarten till och ån Europa tillförsäkras den resande lika bra som sjelfva Newyork. Anförvandter och bekanta till nigranterna ha äfven till yrke att köpa biljetter r sina kommittenter, hvilka biljetter ofta gälla r transporten pr jernväg efter landstigningen till en yttersta destinationsplatsen. De förnämsta enturerna för denna linie äro i Boston, PhilaIphia, Chicago, Cincinnati och S:t Louis. mA Å lod l 4 MÖTA PR KPN — RAA rm — —

9 augusti 1869, sida 3

Thumbnail