Article Image
Emigrantbesordringen. Ur ,Newyork Evening Mail återgifve vi följande framställning: Emigrantbolagens ärsberättelse uppger att 208, o14 passagerare anländt till Newyorks hamn under ål 1863 samt att de befordrats dit med 84 ångare Sifkrorna ,,84 äro visserligen lätt skrifna, men v tvifla mycket på att de vid första påseendet hos flertalet af våra läsare inge riktig föreställning om de verkligen storartade intressen de härvidlag representera. Föreställom oss denna stora transatlantiska flotta liggande för ankar här i hamnen. Hvilken magnifik eskader skulle den icke utgöra! Låtom, oss öfverhufvud . taget anslå tonstalet till 2,500, så skulle denna armada lasta gods om icke mindre än 4,704,000 centner. Antag att hvarje individ konsumerar ett skålpund hvetebröd om dagen, så skulle med denna flotta sändas föda tillräcklig att under ett helt år bespisa 1,300,000 menniskor. Men dessa 84 ängare gjorde sammanräknadt 451 resor under 1868; om vi alltså hålla oss till siffrör, kat kalkylen fortsättas, då man kommer till det resultat att, ifall hungersnöd hemsökte England i likhet med Canaan, så skulle vi kunna sända detta land, endast genom ofvannämnda flottilj, från vårt fruktbara Egypten, föda för till och med 5 millioner af dess in byggare. Af dessa 84 stora fartyg egås mer än hälften af 5 kompanier, återstoden af 10 andra. Cunardlinien räknar 14, Inmanlinien 10, National-linien 9 och en under byggnad, Hamburger Ameriean Packet Company 10 och Nordtyska Lloyd 10. De vigtigaste af de andra kompanierna äro Anchorlinien, hvilken eger 7 fartyg, Williams Giuonlinien 5, General Transatlantic Compagny 5, samt London och Newyerk Änghätslinien 4. På det att våra läsare må kunna rätt uppskatta det ofantliga kapital, som är nedlagdt i denna utländska frakthandel och det vidlyftiga arbete med transporten, som härvid fullbordats, vilja vi berätta en enda sådan linies historik och foga dertill några intressanta fakta och siffror. National Steamship Company. För omkring 8 år sedan gingo På enskild spekulation de båda välkända ångarne Louisiana och Pennsylvania mellan Liverpool och Newyork. De tjenade in rätt betydligt åt sina egare och det sanns ännu mycket mer för dem att göra — mera än de äfven vid den tidpunkten kunde hinna med. Denna framgång ledde pu till bildandet i Liverpool af National Steamsbip Company. Straxt efter denna inkorporation lades ångaren Virginia till linien, icke långt derefter IIelvetia samt derpå Erin. Tre år efter kompaniets etablerande köptes ,Skottland och tid efter annan ,Queen, Eungland, ,, Danmark och Frankrike; och då detta nedskrifves är ännu ett, Italien, på väg att öka anialet. Läsaren erinrar sig att i December 1867 ,,Sköttland råkade inne i viken i kollission med briggen 3m Kate Dyer, öfverseglange denna samt tagande sjelf sådan skada att det måste abandonneras åt assuransbolaget. Hyart och ett at dessa 11 ångfartyg kostade kompaniet mellan 80 å 100,000 eller 400 3

9 augusti 1869, sida 3

Thumbnail