Article Image
Isjort ett för detta bolag bindande kontrakt och derjemte för en tid af 10 år med 2 eller flera an. -dra bolag uppgjort för dem bindande kontrakter aldå skulle med fog en framställning om medel til . vagnar kunna göras. Edsvalla bolag har af jern uägsstyrelsen betingat sig så billiga vilkor, att def är fråga om, huruvida icke jernvägen derpå sjelfva verket förlorar. Sådana vilkor kunna icke Il vidare lemnas. Men det är klart, att de, som Il kunna bli hugade att föra sina produkter på vår jernväg, för sig frdra likadana vilkor, och, då de flej erhålla dem, brde de vara föga villiga att in2sÅta sig på den vigen. Jernvägsbolaget är under i 10 år förbundet att forsla alla Edsvallabolagets produkter för ett alltför lågt pris; men detta bolag kan när som helst upphöra med att anlita vår sjernväg; ty det har förbehållit sig fria händer. Antag att ännu en tid, genom att taga förskott på trafikmedlen, annuiteterna till staten skulle kunna J betalas; både banan och materielen slitas och skomma snart att kräfva reparationer, och skador kunna när som helst inträffa, som kräfva betydliga summor. Men bolaget eger så små resurser, så liten soliditet, att det för en obetydlig stöt måste ramla. Den som vili göra en klok beräkning, måste komma till gamma resultat som jag och medgifva, att jag sett saken så, som den bör ses. De inre vilkoren för banans bärighet: bolagets soliditet, ett allmänt och lifligt intresse hos bolagsmännen, en klok och hushållsaktig förvaltning hos styrelsen finnas icke, utan i stället ett allmänt missmod. Saken är redan uppgifven. Sjelfva styrelsen har förlorat modet. De yttre vilkoren äro sådana, att man på dem ej kan bygga. Jag tror, att det skulle göra vårt samhälle godt, om katastrofen väl vore öfver; då vore ett tvistefrö borta, vi kunde egna vår uppmärksamhet åt annat håll och upphöra att hoppas, der intet hopp finnes. Vi hafva gjort vår insats och dermed nog. Man kan väl knappt tillbakahålla löjet, då man ser, att styrelsen föreslår att vagnarne skola inköpas för städernas räkning, gå för deras räkning samt räntas och amorteras på 5 år. Sannerligen, ett sådant förslag erinrar mera om ideologer och drömmare, än om praktiska personer, som känna den affär de sköta. Samma styrelse som förut sagt — och man kan vara viss på att den ej sagt för litet — att den antager, att man kan hoppas, att banans inkomster, med beräkning på Vermlands-trafiken, skola i det närmaste motsvara annuiteten till staten, tilltror sig nu derjemte kunna årligen betala omkring 20,000 rår. Förslaget är praktiskt outförbart; ty det är påtagligt att kontrollen blir kinkig, banan kommer att trafikeras af bolagets vagnar och städernas, hvarigenom mycket krångel kan uppstå. Det är klart, att våra vagnar skulle användas för den svåra och litet inbringande Vermlands-trafiken och användas när bolagets vagnar ej räcka till. Men låtom oss anställa en beräkning. Edsvalla bolag betalar 6 rdr för hvarje vagn mellan Venersborg och Uddevalla. Antag att det använder 20 vagnar dagligen. Under 6 månader eller 160 dagar gå sålunda 3,200 vagnar och inbringa 19,200 rdr brutto. Iäraf torde nettobehällningen ej öfverstiga 25 2 — 4,800 rdr, sålunda af hvarje vagn 240 rdr. Men amorteringen uppgår till 360 rdr och räntan under första året till 108, 468 rdr. Troligen skulle dock i sjelfva verket en vagn på en sådan affär ej lemna större nettobehålluing än 180 rdr årligen och då hade vi kapitalet åter efter 10 år, men innan dess vore han, , efter tillryggalagde 8,000 mil, utsliten. I alla händelser är det der erbjudandet ej att fästa sig vid; ty genom dess antagande skulle vi invecklas i nya ledsamheter. Bättre då att säga rätt och slätt: här hafven i penningarne, eftersom vi ännu hafva kredit för denna summa! Styrelsen säger: ett rikt år med ymnig skörd och derat härflytande god transport är inne, Vermlands-trafiken kommer, en! bana trån Håkantorp till Lidköping, en från Borås till Warberg och en från trakten af Uddevalla till Norge skola snart mata vår jernväg och göra den vinstgifvande — viljen I försaka allt detta? Vi svara: trafiken må ökas, det hjelper ej, så länge en klok förvaltning ej finnes och ej kommer att införas, förrän det är för sent, om ens då. De nya banorna äro ej färdiga och — ,, medan gräset gror, dör kon.Detta gräs blefve icke för oss till en, början så födande som I låten förstå. I sägen, att om banan måste till staten öfverlemnas, skulden härför hvilar på oss. Nej, den hvilar snarare på eder. P. S. Den af mig gjorda beräkning öfver banans inkomster af de produkter, som för Edsvalla bolag forslas, kan synas alltför låg; men att den i sjelfva verket ej kan uppbringas mycket högre, bör enhvar lätt kunna inse. Wall betalar visserligen icke efter vagnslast, utan efter kubikinnehållet, men utgör afgiften i medeltal omkring 7 rdr pr vagn. (Förut har jag sagt 6 rdr, hvilken mindre riktiga uppgift härmed rättas.) Dagar hafva visserligen funnits, då 30 a 40 vagnar för hans räkning gått, men så har ock ibland, tillfölje af för seglationen på Venern ogynnsamma vindar ingen vagn gått på 8, ja 14 dagar. Dagarnes antal kunna godt antagas till 150 och vagnarnes antal pr dag öfverhufvud till 20, sålunda pr halfår 3,000. Bruttoinkomsten blir då, å 7 rdr pr vagn, 21,000 rdr. Ehurn Wall utfäst sig att forsla 40,000 tolfter, har han hittills ej forslat mer än omkring ; 14,000. Sålunda kan man näppeligen ej kunna uppskatta innevarande års transport högre än 20,000 toltter, hvilket efter min beräkning skulle göra 6 å 7 tolfter pr vagn. Styrelsen har förbundit sig att, om Wall låter forsla det af honom uppgifna antalet tolfter, lemna honom 25 4 rabatt, hvilken han från början lär fått tillgodonjuta, ehuru ingen garanti förefanns att han skulle forsla så mycket. En gång tillgodonjuten, torde det bli mycket kinkigt att beröfva honom densamma och återtaga hvad som lemnats. Afdrages denna rabatt återstå 15,750 rdr, hvaraf nettovinsten ej gerna kan öfverstiga 40 7 — 6,300 rdr. Walls koltransporter äro så obetydliga, att de icke i någon väsendtlig mån inyerka. — Betecknande är att ett extratåg mellan Venersborg och Uddevalla fram och åter 1867 kostade 30 rdr, 1868 och 69 50 rdr; turoch returbiljett mellan nämnda städer under förl. år för 1:sta klass 2 rdr, 3:dje 1 rdr, i år 1:sta klass 2,40, 3:dje 1,20. Sådana åtgärder antyda icke en god förvaltning af en solid affär. (In sändt. )

6 augusti 1869, sida 3

Thumbnail