HENASL IATAIBA ALL DlIALUHEU fTTralnstauningen, trots en enskild aktieegares protest och reservation. Styrelsen måtte dock sedan insett att en olaglighet begåtts, hvadan den på nästa ordin. bolagsstämma i en hastig vändning begärde fastställelse å beslutet, hvilken beviljades. Vid innevarande års bolagsstämma begärde styrelsen att få bygga ett .sidospår till Bohusläns regementes tillärnade mötesplats, utan någon vidare utredning än att det anses kosta omkring 30,000 rdr, ej ett ord om, hvarifrån penningarne skulle tagas. Frågan hade säkerligen gått igenom, om icke statens revisionsombud, på grund af bolagsordningens 8 47, deremot så energiskt protesterat och en enskild. aktieegare fästat uppmärksamheten på att nämnda 8. k. sidospår, utgörande 16 mil, icke kan byggas för den uppgifna summan. Utan tvifvel kommer detta lösa och summariska förslag att vid nästa bolagsstämma bifallas, om bolaget till dess eger bestånd. Sådan herre, sådan dräng, säger ordspråket, och detta besannas, om man tager i betraktande styrelsens förvaltning af bolagets angelägenheter. Dess ordf. tillskrifves äran af jernvägens anläggning, och denna ära hvarken vill eller kan någon bestrida honom; men han måste ock tillskrifvas äran af denna anläggnings förvaltande ända till den dag,i dag är. Uppbär han berömmet, så måste han ock finna sig uti att uppbära litet tadel. Så nödvändiga hans energi och inflytande voro för att anläggningen måtte komma till stånd, hade han dock gjort både sig och bolaget en tjenst, om han, sedan han byggt jernvägen, sagt: m. h.! här hafven I anläggningen, sköten den nu bäst I kunnen. Att han deri handlat klokt, bör han sjelf vara den förste att medgifva. Men han. kunde ej draga sig tillbaka, förrän ban blifvit fri från sina aktier. Men då han det var, synes ingenting behöft qvarhålla honom. Man vet nogsamt hvilken betydelse ordföranden har inom en styrelse, isynnerhet då bolaget lemnar denna fria händer. Men grefve Sparre har så många och så olikartade angelägenheter att tänka på, han vistas större delen af året i Stockholm, och derföre kan han ej så noga följa bolagets angelägenheter. Det oaktadt elsen ingenting afgöra utan ordföranden. Det säges ej utan skäl, att, ehuru en styrelse af fem personer finnes, den verkliga styrelsen utgöres af en enda person, nämligen trafikchefen. Då jernvägen byggdes, framhölls, att till och med soldater och jordtorpare tagit aktier. Dem hade man dock förespeglat, att de skulle derpå förtjena m. m. Häri borde ligga en moralisk förbindelse till en klok förvaltning under iakttagande af den största sparsamhet; men styrelsen har icke velat ingå på denna väg. Jag har varit i tillfälle att se ett, af en derför fullt lämplig person uppgjordt förslag till aflöningsstat, hvilket är icke blott utförbart utan ock lämpligt, som med 15,000 rdr understiger styrelsens. Men detta inlemnades ej såsom varande i styrelsens ögon nog radikalt. Regementsläkaren Appeltoft, som visat både stort intresse för banan och duglighet samt, ehuru förgäfves, oupphörligt yrkat på sparsamhet, hade inlemnat ett förslag, som var mindre radikalt; men till och med detta måste vika för styrelsens d. v. s. trafikchefens. Styrelsen ansåg nämligen, att, emedan banans inkomster nu komme att ökas, det ej vore skäl i att f. n. göra besparingar. Vår bana är 8, mil och vi hafva en trafikchef, som aflönas med 6,000 rdr. Vid ingen annan privat bana torde ett motstycke kunna uppvisas. Landskronabanan, 5, mil, aflönar sin trasikchef med 1,000 rdr. Också lemnade denna bana, tillfölje af en klok förvaltning, för förlidna året 212 så utdelning och 0,000 rdr afsattes till reservfonden, Vi hafva ingen annan banoch maskiningeniör än trasikchefen och dock är af vigt att en fullt lämplig sinnes. För ej så länge sen hade banken öfver Vassbotten delvis satt sig t. o. m. 1 fot, utan att baningeniören (trafikchefen) observerat det. Nyligen, då ett tåg passerade, hoppade en vagn ur spåret. Bron öfver Hufvudnäsöfallet behöfver färgstrykas. Hvem kan afväga den med behöflig noggrannhet, för att se, om den satt sig? Man förargas öfver att esomoftast se extratåg gå för ordförandens, styrelseledamöters eller andra personers räkning utan den ringaste ersättning. Och dock uppgå kostnaderna för dessa tåg till ej så obetydligt belopp årligen. Vid sista bolagsstämman upplystes, att 40 fribiljettet för s:a klass voro utdelade; nu torde de uppgå till 60. Då en s. k. kombinerad vagn af 1:a klass är beräknad att rymma 16 passagerare, så blir man ingalunda förundrad, då man ser att 1 å 2 vagnar blifvit tillsatta. Mot styrelsens tillsättande af tjenstemän har man starka skäl till anmärkningar, och har man funnit att styrelsen grundar sina utnämningar på ingalunda vanliga meriter, Genom sednaste tillsättningen af materialförvaitare har styrelsen visat, att den platsen mycket val kan indragas. Då personen åtagit sig att sköta platsen för 1,000 rdr, men styrelsen strax derpå föreslår 15 och bolagsstämman beviljar 12 hudåra rdr, så bevisar detta icke sparsamhet. Att styrelsens förslag till aflöningstat är omoget, bevisas deraf, att det upptager vid Venersborgs station en förste bokhällarå med 1,00 rdrs lön; men trots den ökade trafiken bar denna plats nu i 4 månader varit obesatt. — Men vändom oss I till de yttre vilkoren för banans bärighet. Måhända skola de visa sig mera tillfredsställande än de inre. . När man erinrar sig de utomordentligt glänsande kalkyler, som uppgjordes när banans byggande var på tal, så är det betecknande att ifrån detta samma håll nu ett missmod uttalar sig. Förl: ej länge sedan ville man ej höra talas om måjligheten att banan skulle öfvergå till staten; nu talar grer-Sparre om denna möjlighet. I berättelsen till sednåste bolagsstämman nttalar styrelsen det hopp att in Komsterna skola i det närmaste komma att motsvara annuiteten till staten. Banan är byggd med beräk Ning på Vermlandstrafiken, hvilken man trodde ge komma, så fort banan byggts. Oafsedt de 2 sists OZynnsamma åren, kan banan icke bära sig utan denna trafik. Men enl: sådan trafik kommer ej genast, den trineas Å in ö på denna väg så lätt, sont mången tror; erfordras mera än sjelfva vägen, Men, heter nu kommer denna trafik, låtom oss nu stå på oss. lätom oss värdigt taga emot den! Iura kommer: den? Edsvalla bolag har börjat bryta väg, men det är ännu för tidigt att fälla ett omdöme, huruvida det kan hålla sig på denna väg. Har det en det, fullt ekonomisk oberoende ställning, så kan det gå, eljest måste ett bolag med så storartade affärer tvingas åt det ball, der det oundgängligaste vilkoret, penningar, kunna erhållas. Det lär här hafva at jernvägsstyrelsens ordf, fått det löfte, att penningar ej skola fattas, men detta löfte kan han ej inlösa, ätven om han ville, och bolaget ser sig besviket. Den del af Vormlandstrafiken, som går åt Uddevalla berör icke på något kännbart sätt Göteborg; men det är klart att de, som dragit. sina affärer från denna stad, ej Sunna räkna på dess kassakistor. Nu säger vår jernvägsstyrelse: förfrågningar hafva ingått, vi hafva mine sits mera ärafik; men denna kommer icke deriöre att vi hafva vegnar, som stå och vänta, Den kommer icke i år; antagligen ej nästa år. Det är klart, att de sågverksoch bruksegare, som tänka föra sina produkter en billigare väg, vilja hafva noga utrönt, hvilka fördelar denna väg verkligen medför och derföre vilja se utgången af Edsvalla bolagsförsök. Kan detta bolag fortsätta ännu ett år. då torde profvet vara genomgånget; men om så fcke sker, då få vi vänta på Vernilandstrafiken. Och det är nog skäl till den förmodan, att bolaget återtager sin förra väg. Men äfven om det bibehåller sig, kan ej mycket mera tillkomma, ty i Uddevalla är brist på lämpliga upplagsplatser och i venersborg på omlastningsplatser och der