Article Image
å 2 8 8 3 Å — 2 5 Bs FJ — Ss su ö 3F; EE S rimma. 53 Vinnd. våiderlek. 2 8 3 : BRIS Å7 I. 2 e-m. 25,493) TIOS V. 1 Holet. kl. 9 e. m. 25,507Is0.0 Lugnt. Klart. — 281 kl. 8 s. m. 25 ä21 41794) v. 1 Mulet. 1,15 Minneslista. Thorsdagen den 29 Juli. Auklioner: Å lösören, vin m. m., å auktionskammaren, kl. 10 f. m. och 4 e. m. Å 697 säckar sjöskadadt kaffe, Å Börsen, kl. 10 f. m. Nattvardsförhör i Domkyrkan, at v. pastor Fehr. man, kl. 6 e. m. Bibelförklaring å missionssalen, af Bengtsson, kl. 3 e. m. Konstutsta llmingen å högre elementanärevorket hålles öppen från kl. 10 f. —i 2. mDA la Lörg . 9 f. m. till 1 på i an hel ia dagar från kl. 10 1. m. till kl. i vmt alla helgfria eftermiddagar kl. 4—6. Oobleborgs och Bohusläns sparbank i tr C. P. Blombergs hus vid stora Salutorget hålles öppen alla helgfria Lördagar från kl. 9 f. m.—1 och 4—6 e. m. samt öfrige helgfria Ä dagar från kl. 10—1 och 4—6. Csoteborgs stads Folkbibliotek hålles öppet alla helgfria dagar från kl. 12—2 och från 6— e m. Tidkulan på Navigationsskolan uppstiger 5 min före 1 och faller kl. i p. d. Pausldneinrättnängen är öppen hvarje söckendag för utlåning från kl. 8—11 f. m. och för lösning från kl. Y,12—2 p. d. Museum hålles öppet från kl. 10 f. m.—133 e. m. och kl. 4—6 e. m. — Läsrummet hålles öppet från kl. 10—1410 e. m. Musei bibliotek hålles öppet från kl. 1—2 e. m. Hos red:n har plats blifvit begärd för efterföljande Inbjudning. Lärare och lärarinnor samt Andra vänner af folkundervisningen inbjudas till deltagande i ett Folkskolekäraremöte för Göteborgs stift Tisdagen den 3 och Onsdagen den 4 Augusti 1869, i Realgymnasii läroverksbyggnad vid Nya Allöen i Göteborg. Vid mötet komma nedanstående ämnen att i främsta rummet afhandlas: 1. Hvad är folkskolans mål? — Att meddela så mycket som möjligt åt ett större eller mindre fåtal, eller det nödoägdiga åt alla? 2. Har det på sednare tiden mera än förut Lyckats att, enligt skolstadgans 7, utan afseende på kortare skoltid eller ringare fattningsgåfva, bibringa alla barn skolans s. minimum? 3. Kan en jemn och daglig skolgång för alla barn någonsin åstadkommas? Och, om så icke är, huru skall man undgå olägenheterna af den ojemna skolgången: a) i afseende på de skolkande barnens egna framsteg; b) i afseende på undervisningens gång inom skolan? 4. Huru skall det, äfven inom fattigare församlingar blifva möjligt att bygga skolhus, anskaffa nödig materiel, bekosta de fattiga barnens undervisning och ordentligt aflöna sina lärare? 5. Kan det skolsystem, enligt hvilket hufvudsakliga vigten lägges på lärarens personliga verksamhet inom skolan, i längden bära sig? Och ligger icke så mycken makt uppå barnens sjelfverksamhet, att äfven vid de få tillfällen, der lärarens muntliga frawställning kan, i afseende på kunskapens omfåpg och säkerhet, sättas i stället för läsningen af. läroboken, denna dock alltid bör i främsta Ffummet ställas. — 6. a) Koa vexelundervisningens undanträngande genom den s. k. ,nya metoden anses ha gagnat folkskolan? d) Kan en folkskola försvarligt skötas af en lärare, om denne skall ,,omedelbart undervisa alla? c) Lägger vexelundervisningen hinder i vägen för användande af nyare tidens, på större åskådlighet syftande undervisningsmateriel? 7. Om vexelundervisningen, af dessa eller andra grunder, särdeles under vissa förhållanden, icke kan utan skada undvaras; hvad bör då göras, på det att detta undervisningssätt ånyo må komma till heder och rätt användas? 8. Huru låogt böra föräldrars skyldigheter och rättigheter sträcka sig i fråga om barnens undervisning? 9. Efter hvilka grunder och i hvad ordning böra statens bidrag till folkskoleväsendet utgå? 10. Är nu gällande lagstiftning i afseende på Ffolkskolorna sådan den bör vara? Och, om så icke är, hvilka förändringar deri kunna vara önskliga? 11. Huru skola de olägenheter undgås, som hittills uppstätt genom seminariibetygens vexlande sorm öch betydelse? Och hvartill kan det väl tjena att, enligt nu gällande ordning, folkskoleläraren aldrig kan för kunskaper eller skicklighet uppnå betyget berömlig? 12. År den nuvarande folkskoleinspektionen i alla hänseenden sådan, som den bör vara? Och borde icke inspektörerna särskildt åläggas att tillse och efterhöra, om skolläraren verkligen erhåller dena lag föreskrifna eller derutöfver lofvade lönen Inträdeskort erhållas å mötets byrå, i realgymnasium, från kl. 5 e. m. Måndagen den 2 Augusti samt från kl. 1(,8 f. m. Tisdagen; för främmande deltagare, samt lärare och lärarinnor i folkskolorna, utan afgift. Första sammankomsten eger rum Tisdagen kl. 9 f. m. Göteborg i Juli 1869. KOMITERADE.

28 juli 1869, sida 3

Thumbnail