8egel som detta kunna inskränka besättningens ar tal till blott 20 man, ehuruväl antalet för närvs rande utgör 24. Fartygets befälhafvare är kapte John Berglund. R — Örebro. Rik tillgång på vildt. Från Fir nerrödja skrifves till ,, Nerikes Allehanda: Seda många år har det icke här visat sig så rik til gång på vildt som nu. Mellan Finnerrödja oc Laxå spörjes detta bäst, om man reser med de sakta gående godstäget; ty än får man se hara kila förbi, än uppflyga orrar i större antal, oc detta helt nära intill bantåget. De synas allts icke vara mycket rädda. — Man erkänner också att den nya jagtstadgan verkat välgörande. — Sundsvall. Vid det jernvägsmöte, sor sistl. Lördag hölls i nämnde stad för rådplägnin om svenska jernbanesystemets utsträckning norrut äfvensom rörande behofvet af en jernväg frå Trondhjemsfjorden till Sverges östra kust, uttala de mötet till en början som sin mening, att ut sträckningen af norra stambanan norr om Gefle Dala-jernvägen vore för Norrlands utveckling nöd vändig. Vid derefter framställd fråga om företrädet a Upsala-Sala-Avesta-Storvikslinien, å ena, sam Tharsbers--Sevalla-Stordksbanan, å den andr sidan, förklarade mötet sig enhälligt anse: att a de för norra stambanans fortsättning norrut före slagna riktningar, den från Upsala öfver Sala mec krökning till Norbergs bergslag öfver Avesta och vidare norrut till Storviks station vore för fäder neslandet den fördelaktigaste. I förening hårmed beslöts tillika, att en petition uttryckande nämnde åsigt samt med anhållan om undersökning af denna linea, i hvad den icke redan är undersökt, skulle från mötet till K. M:t snarast afsändas. Frågan om nämnda banas sträckning norr om Storvik företogs härefter, i sammanhang hvarmed landshötding Asplund inlemnade tvenne skrifvelser, den ena från , Irondhjemes stiftsamtman, magistrat och formandskab, och den andra från Trondhjems handelsförening, deri de hvar för sig, under uttryckande at lifliga sympatier för frågan om beredande af jernvägsförbindelse emellan Trondbjem och Sundsvall förklarat, att denna fråga innefattade ett ämne af så utomordentligt stor betydelse, att Norges regering och storthing utan tvifvel icke lära underlåta att af all makt befrämja saken, när den blir utredd och beräknad. Af de tre linier, som kunde komma i fråga för framdragande af en jernbana i denna del emellan de båda brödrarikena, syntes nämnda norske auktoriteter vilja föredraga den öfver Rörås. I denna fråga beslöt mötet uttala den åsigt, ,att, sedan inom, såsom man hoppades, en ganska kort framtid, södra stambanesystemet blifvit sammanbundet med Gefle — Dala jernväg, vid Storvik, den sålunda tillkomna norra stambanan oeftergifligt och nödvändigt bör fortsättas norrut genom det inre af Gefleborgs län öfver Bollnäs och Ljusdal in uti Medelpad till lämplig plats vid Ljun floddal samt en statsbana med aldra första bö från norra banans nyssnämnde slutpunk sund och vidare derifrån till Trondhjem I sammanhang med denna äsigt beslöt mötet tillika att tillsätta en komitå af 6 personer från Gefleborgs, Vesternorrlands och Jemtlands län, med rätt för hushällningssällskapen i Vesterbottens och Norrbottens län, att komplettera denna komit med två ledamöter från hvarje af dessa två län, hvilken komite skulle ega att dels föranstalta om bildande af filialkomitter för hvarje särskild provins, dels på lämpligaste sätt arbeta för norra stambanans utsträckning i antydd riktning, förmedelst anskaffande af medel tör erforderlig undersökning genom af jernvägsstyrelsen utsedde tjenstemän af den ifrågasatta bansträckniogen samt vidtagande i öfrigt af alla de åtgärder, som finnas för ändamålets vinnande lämpliga, deribland också att utgifva nödiga tryckta okrifter; hvarjemte, då så nödigt ansåges, komiten borde till ytterligare sammanträde kalla alla dem, som för denna i hänsigt till Norrlands framtid så vigtiga frågan hysa intresse. Vid slutligen företaget val till ledamöter i den allmänna komiteen, utsågos dertill för Gefleborgs län: häradshöfding Staaff och grosshandl. Muren, för Vesternorrlands län: hrr Ahlgren och Berggren samt för Jemtlands län: landshöfding Asplund och hr Thomee, hvarefter och sedan den sistnämnde anmält förhinder, i dennes ställe valdes doktor Grenholm. Det lider icke tvifvel, säger ,,Sundsvalls-Posten, hvarur vi hemtat ofvanstående, att med det varma intresse, som de utsedde komiterade ega för Norrland och dess framåtskridande, ofantligt mycket bör kunna göras för beredande åt Norrland af ett lämpligt jernbanesystem; ty, enligt hvad vi tro oss känna, är allmänna intresset i de flesta delar af Norrland ganska lifligt stämdt för frågan, öm än man måste beklaga, att mötet icke var så allmänt besökt, som man bordt kunna förvänta; men orsaken dertill är bufvudsakligen att söka dels i de låvga afständen, dels deri att mötet icke varit vidare förberedt genom pressen. Emellertid var mötet mera besökt än här på orten vanligen är fallet då allmänna frågor skola behandlas.