Partilleds uppfostringsanstalt. I Stockholms-Posten förekommer följande fördelaktiga och — såsom vi tro oss kunna vitsorda — trogna skildring af den bekanta uppfostringsanstalten för flickor vid Partilled: Ivad är då, frågar berättaren, Partilled? Jo, det är en högre uppfostringsanstalt för unga flickor, hvilka der i ett angenämt och beqvämt hem sysselsätta sig med sina studier. Skolan ligger en halftimmas väg ifrån Göteborg, vid jernvägsstationen Partilled, och förestås af tvenne systrar, fröknarne Hilma och Emilie Zander. Båda föreståndarinnorna voro oss till mötes, och vi fördes af dem öfver en stor borggård, barnens lekplats, till det gamla slottet, in i första våningen, der matsalen, musikoch mottagningsrummen äro belägna. Som det var sent då vi anlände, höll man på att duka till qvällsvard i den stora matsalen. På slaget 8 ringdes på en klocka, och inom en minut voro alla husets innevånare församlade. Omkring 20 unga flickor från 9 till 17 år slogo sig ned kring ett stort bord och läto sig smaka af den väl lagade och rikliga maten. Efter suptn gjordes bön, ett par psalmverser afsjöngos och ungdomen gick till sina sofrum. Dagen derpå och den följande egnades till ett noggrannt skärskådande af hela husets inredning, från källaren och till vinden. Öfverallt möttes vi af ordning, snygghet och trefnad. Ingen instängd qvaf luft, ingenting af kasern. Hvarje barn hade sin fina bädd, sin egen tvättställning och uppsigten öfver sin garderob. Fönstren till sofrummen stodo öppna dagen igenom, då barnen ej voro der. Skolrummen voro höga och ljusa, väl försedda med kartor, glober, väggtaflor och dylikt. En stor, svart tafla fanns i bvarje rum. Bredvid skolrummen, som aila voro belägna i andra våningen, var ett litet bibliotek, försedt med goda barnböcker, samt en del utvalda romaner, till barnens tjenst. På min fråga, om de ej fruktade romanläsning för de unga flickorna, sade en af föreståndarinnorna: Vi ha till grundsats att lemna barnen en viss frihet i val af läsning, ej så att de här få läsa hvad som helst, långt derifrån, men då vi öppet tillåta dem att läsa nägra goda, af oss sjelfva utvalda, romaner, behöfva vi ej frukta, att de i smyg förskaffa sig dåliga. Vår tanke är den, att man genom läsning af goda romaner förvärfvar sig stor menniskokännedom. En ting förvånade och anslog mig isynnerhet: den känsla för det sköna, som öfverallt visade sig. Allt i mottagningsrummen var vackert; de fina gravyrerna på väggarne, de mjuka och dyrbara bordtäckena, de stora, gammaldags trymåerna och spislarne. De qvarglömda noterna på det präktiga pianot inbjödo till pröfvande af detsamma. Blommor funnos i alla rum. Till och med i skolrummen hade barnen ordnat de vackraste buketter. Allt tog sig också så väl ut i det gamla slottet. Hur anderligt vexla icke tidsförhällandena! Der, hvarest fordom rika herrar lefde och inredde husen efter sin begvämlighet, der springa nu skaror af glada barn, som fylla de höga salarne med ljudet af sina röster. I forna tider plundrade krigarne olyckliga folk och byggde borgar för rofvet. Nu uppför staten palats åt fattiga barn och erkänner undervisningen som en lifsfråga, under det att de af rof uppförda slotten blifva ruiner eller förvandlas, såsom denna, till en enskild skola. vid sidan af lekplatsen står ett gymnastikhus, darnce en timme dagligen öfva sig i allehanda broppsrörelser. Alla till skolan hörande apparater äro uppfunna är doktor G. Zander, föreståndare för medico-mekaniska institutet i Stockholm. Bredvid gymnastiken finnes ett litet varmbadhus, der barnen efter gymnastiken vintern om få varma bad. Detta hus är nyinredt med stor kostnad, men det se vi aldrig på, sade en af föreståndahinnorna, ,då barnen befinna sig så väl af baden,För sjuka barn finnas särskilda ejukrum och badanstalter och då barnen blifva konvalescenter, tillåtas de ej att gå i förstugorna mellan våningarne, utan komma genom en spiraltrappa den inre vär gen från den ena våningen til den andra. En stor trädgård och park, uti hvilka lärjuagarne på fristunderna få leka och promenera, omgifva det gamla slottet. . i Hvarje dag sommar och vinter företaga elever och lärarinnor långa promenader i den omgifvande, herrliga nejden, ibland medföres aftonvard eller andra förfriskningar, hvilka extra nöjen äro mycket omtyckta af lärjungarne. Då insamlas blommor, då beses ,jättegrytorna och de ovanliga bergformationerna i trakten. Om sommaren är bad