Article Image
Pacific-banan. Vi ätergifva efter , Dagens Nyheter följande ytterligare framställning rörande detta nu fullbordade jätteverk: Ehuru tanken på att bygga en jernväg till Stilla hafvet redan är ett årtionde gammal, päbörjades dock detta arbete först för tre år tillbaka, och då under den förutsättning, att tio år skulle behöfvas för detsammas fullbordande. Huru har det då varit möjligt att fullborda verket på tre år? Den organisation och fördelning af arbetet, som i nutidens fabriker möjliggör den snabba och oerhördt stora produktion, som väcker vår förvåning, har i Amerika, tillämpad vid byggandet af Stilla hats-banan, haft ett resultat till följd, som slår oss med häpnad. Hela denna jernväg har byggts färdig på en tid, inom hvilken ett europeiskt jernvägsbolag knappast skulle hafva hunnit att blifva färdigt med förarbetena till terrängens kartläggande. Ett ögonvittne skildrar på följande sätt denna organisation: En armå af 2,000 man jernvägsarbetare, nivellörer och ingeniörer utsändes samtidigt för att utföra alla nivelleringsoch jordarbeten för banan. Denna kår åtföljdes af 1,500 trädfällare och timmermän, hvilka afskuro, tillyxade och nedlade syllar. Till denna arme, som derjemte hade till uppgift att skydda terrängen mot vilda indianstammar, slöto sig vidare tre afdelningar sken-läggare. I spetsen för alla gingo nivellörerna, hvilka nedsatte sina linie-störar på afstånd

7 juni 1869, sida 3

Thumbnail