Article Image
Jart ån dem om ön Gotland, deribland en gom af . handlar ångbåtsfarten på våra kuster i Ostersjösoch Kattegat, hvilken berättelse är intagen i Eng lands största maritima tidning, ,Shipping ant Mercantile Gazette för den 6 sistl. April och ä så intressant, att vi anse våra läsare böra deron få kännedom, isynnerhet som mr Gray här gör er sjemförelse mellan vår kustångbåtsfart och der brittiska, hvilken jemförelse ögonskenligen är til vårt lands och isynnerhet till våra ängbätsbefäl hafvares fördel. Han har kommit till den mening, hvilken äfver är hela Englands, säger han, att den förnämste orsaken till olyckshändelser på sjön, är högt uppdrifven försäkring af fartyg. Denna mening har han öppet framlagt i en officiel rapport inför Board of Trade i början af Oktober sistl. år. Den frågan, säger han, ,antingen den engelske lagstiftaren kan eller icke kan träda emellan, och, om han det kan, antingen han bör eller icke bör blanda sig i saken för att förekomma öfverassurering, är af högsta vigt. Man har i detta land uppskjutit den eua gången efter den andra att verksamt ingripa i det onda i anseende till yppade svårigheter genom dess stora utbredning, isynnerhet som det onda i sig sjelft ådrager sig större eller mindre uppmärksamhet, på samma gång det blir mer och mer allmänt. Denna af mr Gray sålunda klart bevisade mening säger han sig kunna styrka genom en jemförelse mellan förhållandena under svensk och under brittisk flagg, i det han framlägger en statistisk uppgift öfver sysselsättning och derunder förorsakade förluster Å ångfartyg vid kustsart inom de respektiva länerna. yag vet, säger han, att det finnes 220 sjögående passagerareångfartyg ). som användas till kustfart i Sverge. Dessa fartyg navigera ett kustland af 1,000 engelska mil i utsträckning — en kust, omgifven nästan hela vägen af klippor, skär och undervattensgrund. Alla dessa ångfartyg äro oassurerade, och bland dem hafva endast tre förolyckats under loppet af 10 år. År 1867 voro 215 brittiska passagerareångfartyg använda längs Storbritanniens kuster. Bland dessa fartyg äro ej inbegripna de kustångfartyg, som icke föra passagerare, ej heller de, som komma utrikes ifrån och gå längs kusten, eller främmande eller kolonialfartyg, som möjligen kunnat användas i kustfart, ej heller fartyg, som användas å rivierer eller för undersökning af kusterna. De, likasom de 220 svenska ångfartygen, med hvilka de äro jemförda, äro passagerare-kustångfartyg uteslutande. Under samma tid som dessa tre ångfartyg under svensk flagg förolyckats, eller under de senast förflutna 10 åren, gingo sjutton af de ångfartyg, som användes till kustfart inom Storbritannien, förlorade, dervid dock blott inberäknade de förluster, som blefvo föremål för undersökning inför ,,Board of Trade., men härmed är det visst icke slut på listan på de sjöolyckor, som inträffat med passagerareängfartyg, hvilka användts under denna period. Ytterligare visar sig vid en jemförelse mellan den svenska ångbåtsflottan och den engelska, som navigerat Östersjön under de 10 åren till och med år 1868, att tjugosju brittiska ångfartyg förblyckats emot ofvan omnämnda tre svenska ångfartyg. Att anställa något slags jemförelse mellan totala förlusten af fartyg (äfven segelfartyg), sysselsatta med kustfart i Storbritannien, och dem i Sverge, är ej möjligt, huru intressant det än skulle vara. De statistiska underrättelser om den utländska sjöfarten, till hvilka , Board of Trade ) En möjligen något för hög siffra.

1 juni 1869, sida 3

Thumbnail