tid inom landet tillverkas, för 463,000 rdr. Afdragas dessa poster, uppgår den utländska materiel, som blifvit under nyssnämnda år, använd till jernvägs-byggandet, till endast 86,000 rdr. — För trafiken hade blifsvit inköpt Under åren 1863 t. o. m. 1868 inhemsk tillverkning för 4,071,000 rdr och utländsk för 3,583,000 rdr. Det lider ej gerna något tvifvel, att då våra verkstäder nu kunna snart nog börja uppträda på den utländska marknaden, så har man väsentligen derför att tacka det förfarandet från jernvägsstyrelsernas sida, att de ständigt af dem fordrat effekter, som till qvalitet och pris motsvarat utJandets tillverkningar. Hade våra verkstäder blitvit vana att tillverka för högre priser, så hade de möjligen kunnat uppdrifva för ögonblicket sina arbeten, men de hade stått vanmäktiga i samma stund afsättningen inom landet förminskats eller uppnört. Det ingick i den stora Sparreska planen såsom ett af de många lockbetena, att all jernvägsmateriel skulle tillverkas inom landet. hvarom ock hr Jan Andersson väckt motion inom andra kammaren. Dessa förslager hade dock afstyrkts af statsutskottet, som ,icke betviflade att ju vederbörande, der sådant med statens fördel läte sig förena, ej skulle underlåta att för jernvägarnes behof använda svenska fabrikater och materialer framför de utländska, hvilket jemväl vunnit stöd af de vid utlåtandet fogade bilagor. — Riksdagen har gillat detta utskottets yttrande, och dermed bör man hatva bragt till tystnad dessa helt och hållet obefogade klagovisor rörande våra jernvägsstyrelsers, och särskildt öfverste Ericsons, obenägenhet eller likgiltighet för den svenska jernindustrien. En längre debatt uppstod inom andra kammaren på Fredagen rörande anslagen till Nordvestra stambanan. Till fullbordande af denna bana erfordras, utom anslagen för innevarande år, tillsammans omkring 6 millioner rdr, deraf statsutskottet föreslagit att 3,100,000 rdr skulle utgå under 1870 och återstoden år 1871, då banan skulle vara färdig. Hr O. Olsson hade motionerat, att af 1870 års anslag en million måtte få förskottsvis disponeras redan i år, hvilket utskottet afstyrkt. Härom uppstod nu debatt, derunder det upplystes. att om man finge denna million i år, så skulle genast 2,000 å 2,500 nya arbetare kunna vinna anställning, hvilket väl vore en vigtig sak vid denna tid, då arbetslösheten i flera delar af landet, deraf serskildt i Dalsland och Norra Vermland, vållar så stora bekymmer. När dertill komme, att arbetet härigenom blefve billigare och tidpunkten för det svenska jernvägssystemets sammanknytning med Norges framflyttad, samt då penningarne i alla fall måste utgå, så talade ju alla skäll; för beviljande af anslagets tidigare dispo-. sition. i j Dessa talande skäl förmådde dock icke inverka på åtskilliga af statsutskottets ledamöter, hvilka aldrig kunna glömma vårt föregående , framrusande på jernvägsbyggandets bana. Se der, utropa dessa her-J rar, källan till allt vårt ekonomiska tråängmål, och derföre måste ,raseriet stäfjas, så att vi hädanefter bygga endast för ett par tre millioner rdr om året. För denna grundsats måste alla andra omständighe-i ter, vore de också än så bevekande, åsidosättas, och derföre borde Nordvestra stambanan icke vidare forceras. — Med den knappa majoriteten af en röst beviljade!; dock andra kammaren den äskade millionens disposition redan i år, under det första kammaren fattat samma beslut med en betydligare majoritet. — Man gladdef sig, å den segrande sidan, högt öfver denna; utgång, och det kommer nu icke att dröjal: många dagar, innan ett par tusen nya arbetare kunna erhålla sysselsättning i Verm-A: land, till lättnad i deras egen nöd och till: gagn för det allmänna. ) Utskottet hade tillstyrkt, att 250,000 rdr finge, om Kgl. M:t så pröfvade lämpligt, användas till understöd åt det bolag, som kunde komma att bildas för anläg-JI gande af en jernväg från Nordvestra stam-t banan förbi Fryken till trakten af Dejefors, och detta förslag bifölls af båda kamrarne, jemte de vilkor för anslagets ätnju-JI tande, som statsutskottet uppställt. j För undersökningar med afseende å fort-II sättandet af stambanor ställdes af byggnadsanslaget 25,000 rdr till Kgl. Maj:ts l disposition, hvarefter man kom till trågan J om det nya stationshuset i Stockholm,i med anledning af sammanbindningsbanan.. Detta nya stationshus, med banball, som j? skall ligga uppå de fyllningar, hvilka redan blifvit gjorda och hvilka reducerat sl den gamla Clara sjö till en kanal, är be-J räknadt att kosta omkring 700,000 rdr. Härtill erfordrades nu nya 600,000, hvarafsi K. M:t förklarat sig villig lemna 300,0001 rdr från Handelsoch Sjöfartsfonden, dål! riksdagen nu blott hade att bevilja 300,000t rdr. Häremot hade inom statsutskottet hrr Wallenberg och L.J. Hierta reserverat f sig, den förre påyrkande att riksdagen skulle bevilja hela det erforderliga belop0 pet af 600,000 idr, så att Handelsoch Sjöfartsfonden ej lede något atbräck; den ! sednare yrkande att man skulle uppskju ta att bygga detta stationshus ännu nägras, år, under erinran derjemte, att man be