Article Image
tenskapsmän på paleontologiens område — redogör fullständigt för expeditionen med ,,Sofia och yttrar derunder bland annat följande: Mycket vigtigare är detta mål (uppnåendet af Nordpolen) äro dock de vetenskapliga undersökningarne af polarregionens länder och haf. Ja, efter mitt förmenande har den svenska expeditionen, genom de rika samlingar den hembragt, uträttat mera och mera vidgat vårt vetandes horizont, än om densamma hade återkommit endast med den upplysning, att Sofia hade hissat flagg på jordens nordpol,Dessa samlingar — heter det vidare — äro ännu icke bearbetade, men hvad jag af dem sett öfvertygar mig derom, att förlidna års svenska expedition värdigt ansluter sig till de föregående samt till och med i vissa riktningar öfverträffar desamma, genom de för vetenskapen vigtiga resultater den hemfört. Åstadkommen utan mycket prat och buller, vittnar den om den stora energi, likasom om den skicklighet och den vetenskapliga insigt, hvarmed alla expeditionens arbeten blifvit utförda, och den skall således på ett glänsande vis fortsätta den svenska naturforskningens gamla rykte. Detta vackra erkännande torde böra icke minst intressera Göteborgs samhälle. Då det blifvit taladt om sjöexpeditioner, må jag anföra, att det var för några dagar sedan tillfälle att här taga i betraktande de tvenne smärre kanonbåtar, som sednast blifvit byggda, den ena ,,Garmer, byggd vid Motala efter konstruktionsritning af kapiten Carlsund, den andra försedd med John Ericssons handkrafts-maskin samt den lilla dermed förenade ångmaskinen, båten konstruerad af öfverdirektören dilly. Öfverlägsenheten i John Ericssons båt föll genast i ögonen. Med fördelen att kunna framflyttas med handkraft, förenar detta modellfartyg företrädet att kunna vridas på stället, i hvilande läge, hvarjemte dess lavettage, utrymme för besättning och förråd m. m. synas lemna intet öfrigt att önska. , ,Garmer kan deremot icke vridas annat än genom rodret, alltså då det är i fart, eger stora brister i fråga om kanonens användning, är trångt och obeqvämt, samt är dertill långt dyrare än John Ericssons snillrika uppfinning. Det lärer väl alltså ej lida något tvifvel, att ju det är på basen af den sednare denna del af vårt sjöförsvar kommer att för framtiden byggas.

28 april 1869, sida 2

Thumbnail