Article Image
motivrerna befarna trafikmilen har unde denna tid stigit från 1 3, 121 till 512,62 årligen. Freqvensen å banan framgår a följande siffror: personmil tillryggalade 1854: 5,157,780; 1867: öfver 24 millioner gods-centner-milen växte under samma ti från 46 till 375 millioner. Låt oss nu taga en privatbana, hvilke sedan 1846 till sin längd väsentligen för blifvit densamma: banan från Berlin til Hamburg; den kom under de första åre ut med 33 å 40 lokomotiver; i slutet a 1867 hade den 100 sådana. Antalet pas sagerarevagnar hade ökats från 84 til 178, antalet lastvagnar från 180 till 1,303 Antalet personer, som transporterades pi banan, växte från 524,697 till 1,324,241 antalet personmil från 4 12 till c:a 10 mil lioner, godstransporten steg från 1,218, 73. till 11,502,197 centner. Banan från Magdeburg till Leipzig för blef från 1840 till 1857 sig lik till sir längd (nära 16 mil), derefter öfvertog der en bibana af nära 3!(, mil. I dess ut sträckning tills 1857 hade dess trafik sti git från 353,201 personer och 570,81: centner gods (år 1841) till 935,694 personer och 10,197,207 centner gods; ål 1867 befordrade den 1, 179,448 persone och 26 millioner centner gods. Här iu kommunikationens jättelika utveckling på en af mellersta Tysklands hufvudtrafikådror verkligt imponerande, isynnerhet sedan saltlagren i Stassfurt och Schönebeck med all ifver göras fruktbärande. Banan från Berlin till Cöthen, sedan 1849 varande i drift med omkring 31 mil, har .med bibanor tills 1867 utvecklat sig till något öfver 49 mil. Antalet lokomotiver har under samma tidrymd ökats från 34 till 73, antalet passagerareragnar från 104 till 151, lastvagnar från 269 till 1,188. Siffran af transporterade personer steg från 332,119 till 1,096,140 och at gods från 1 million 376,001 till 17 millioner 910,973 centner. Låtom oss taga ännu en af hufvudkommunikationsådrorna i de vestra provinserna, banan från Köln till Minden, som år 1847 hade öfver 35 mil i drift, men sedan 1857 utvidgats till 46 och sedan 1562 till 72 mil. Denna bana har sedan 1847 sett sina lokomotiver ökade från 33 till 312, sina passagerarevagnar från 91 till 138, sina lastvagnar från 650 till 7,755. Persontrafiken steg fråa 1 million till nära 412 millioner, godstrafiken från 12 million till 132 millioner centner! Här har således utvecklingen af godstrafiken gått framåt på ett i sanning förvånande sätt. Låt oss nu betrakta de medel, som användts af jernbanorna. Statens jernvägars anläggningskapital uppgick intill år 1867 till 128,411, 870 preuss. thaler; de under statens förvaltning stående privatbanornas till 122,291,S16 thaler och de under enskild styrelse ståendes till 269,735,966 thaler, eller tillsammans 520,439,652 preuss. thaler, Ingen lärer vilja disputera, att ett anläggningskapital af en half milliard ej kan anbringas på ett mera produktivt sätt än i detta storartade kommunikationsmedel. Ett sjerdedels århundrade har varit tillräckligt, för att med tillbjelp af detta kommunikationsmedel utaf det döda Tysksjland göra ett land af den mest blomstrande samfärdsel. Man kan tryggt påstå att under de sednaste trettio åren hos oss personoch godstrafiken femhundradubblats. Hvilket framåtskridande har icke derigenom åstadkommits i menniskornas förbindelse med hvarandra, i förvärf, i försändning, i utbyte af jordens produkter, råämnen, halffabrikater och färdiga varor! Ett krig, en osäker tid eller en period af affärsstockning förorsakar under ett års tid knappast någon minskning i rörelsen, så säkert och oupphörligt växa de siffror, hvilka beteckna denna rörelse, Man kan ej beräkna den tid, inom hvilken rörelsen skulle nå sin afslutning. Tvertom gör man med hvarje år en ny erfarenhet om hvad som kan uppnås med jernvägsväsendet. . Med jernbanorna har man erhållit en mäktig häfstång icke blott att låta handelsoch industrirörelsen i och för sig alltmer mångdubbla sig, att bereda jorden h dess produkter äfvensom arbetet en bättre afkastning, utan äfven att helt och hållet förändra helå provinsers utseende. Just Preussen med sina så ofantligt olikartade landskaper och befolkningar lemnar eklatanta exempel på dylika förvandlingar. I det mellan Österrike och Ryssland-Polen inkilade distriktet öfra Schlesien sanns för omkring 20 år tillbaka en befolkning, som kände sig för svag att unlerkasta sig det ansträngande arbetet i de dervarande kolgrufvorna, jernverken o.

1 april 1869, sida 2

Thumbnail