Article Image
dess jern-och trävaror skola från sjöfar;rjan och allt framgent under vissa år hitforslas på båtar och sedan transporteras på jernvägen till Uddevalla, dock är ahären oende på det aftal herr Wall kan träsla med vederbörande i Uddevalla, beträttande upplagsplats derstädes. Säkerligen kommer detta kloka steg att tagas af flera jernoch trä-exportörer i Vermland. ,Venersborgs-Posten har om samma sak en uppsats, ur hvilken v. meddela: Vermlands för nörvarande störste sågverksoch bruksegare, herr G. A. Wall, har i Lördags med härvarande jernvägsstyrelse träffat uppgörelse såväl tör innevarande som följande år om frakt mellan Venersborg och Uddevalla för hela sin högst betydande export af jernoch trävaror. Början sker genast instundande vår, ock komma, enligt beräkning, 40å 50,000 tolfter plank och bräder samt omkring 50,000 centner jern att på detta sätt töras till Uddevalla. Härför lärer erford es 6 extratåg a 15 vagnar pr dygn, hvadan man torde finna att jernvägen får ganska betydligt att göra. Öfver Venern kommer ifrågavarande trafik att ombesörjas medelst stora pråmar, bogserade af ångare. Dagen förut eller i Fredags hade brukspatron Wall under ett besök i Uddevalla med dervarande hamnkomitet träffat aftal om köp at flera tunnland jord tör anläggande af brädgårdar, ett aftal som dock, för att blifva gällande, skulle pröfvas af stadsfullmäktige. Det lärer ej vara tvifvel underkastadt att det af follmäktige godkännes, synnerligast som bamnkomitcen tillstyrkt detsamma. Mellan jernvägsstyrelsen härstädes och hr Wall skule, sedan uppgörelsen i Uddevalla blifvit lefinitiv, skr kontrakt upprättas. 1 a

10 mars 1869, sida 3

Thumbnail