HMLIICTTIHU CTIUHCIIGA GII MV I111II1111198 4 4444 besvär, hvartill de äro befogade. Strängt taget, är det mycket fråga om huruvida den kan införas med mindre än att rustoch rotehållarne först höras och frivilligt åtaga sig de deraf föranledda nya skyldigheter. Med afseende fästadt vid de stora svårigheterna att bringa till stånd en uppgörelse med ett par hundra tusen jordegare, torde då ingen annan utväg för den intrasslade härfvans redning stå öppen, än att afskaffa hela indelningsverket. Eget nog är emellertid, att en dylik rättskränkning, som här antydts, kunnat ifrågasättas under en konungs regering, som tagit till sitt valspråk, att land skall med lag byggas. I sin sakförare-ifver förbiser herr krigsministern alldeles, att å andra icke så långt aflägsna tider en annan uppfattning af knektekontraktens rätta betydelse varit rådande, än den som han försöker göra gällande. När den allmänna beväringen infördes 1812, i början af vårt nuvarande fria statsskick, voro båda statsmakterna enige i den åsigten, att den nya inrättningen, just emedan den afsåg den stående armens förstärkning och alltså medförde en inskränkning af den rustoch rotebållarne i knektekontrakterna tillförsäkrade befrielse för utskrifningar, kräfde en motsvarande lindring i rustningsoch roteringsbesvären, hvilken lindring äfven medgass, i det rustoch rotehållarne betriades från den ganska tryckande 1ekryteringsskyldigheten i krig! Men vi glömma helt och hållet, att krigsministern, förmodligen emedan han ändå tycker det vara synd om de stackars rustoch rotehållarne, anser att någon lindring i deras bördor, om än ej af dea stränga rättvisan påkallad, dock synes från billighetens synpunkt ej sakna skäl tör sig och derför äfven föreslår sådan. Det bär dock icke bättre till, än att denna s. k. lindring alls icke är någon lindring. Då kostnaden för indelta soldatens och ryttarens underhåll, enligt komiterades beräkningar, i medeltal vid rotehållet utgör 126: 32 och vid rusthållet 125: 10, men varierar så betydligt regementena emelian, att när högsta kostnadsbeloppet äfven i medeltal (vid lifregementets dragonkår) är 160: 18, det lägsta (vid Norrbottens fältjägare) endast utgör 63: 39, blefve det ytterst problematiskt, om någon lindring i det hela vunnes derigenom, att, såsom förslaget innehåller, jemte det staten öfvertoge soldatens anskaffning och den dermed förbundna utgiften för lega, soldatlönen beständes för hela riket till ett normalbelopp ett för allt af 90 rdr årligen samt bosad med uthus, denna värderad till 10 rå pr år, likväl törbehållet dem, som det mskade, att qvarbiifva vid det gamla. Sddattorpens nybyggnad och underhåll är ett ganska tryckande besvär, som bestämdt kan sättas 10 om icke 29 rdr högrei värde, än som skett. I så fall blir den föreslagna lindringen för det stora fertalet långt ifrån en lindring snarare en förökning i bördan, hvilken skulle komma att kännas så mycket orättvisare som en lindring verkligen tillgodokommer ett fåtal, nemligen rustoch rotehållare vid de regementen och kårer, der underhållskostnaderna äro särdeles högt uppdrifna. Det skulle föra oss för långt att yttra oss om den föreslagna förhöjda vakansafgiften för rusdållarne vid det afsutna kavalleriet. Vi åtnöje oss med att endast påpeka en orimlighet, hvartill denna skattförhöjning för en viss klass af medborgare kunde leda. En rusthållare, som på sin arfslott erhållit sitt hemman till ett värde beräknadt efter nu gällande lägre vakansafgifter, skulle först, liksom alla andra, få betala den dubbla om icke tredubbla be-y villning, som blir en oundviklig töljd af det föreliggande organisationsförslagets antagande, vidare den enkom de ,afsutne rusthållarne pålagda, betydligt förhöjda vakansafgiften samt, om han befunne sig i värnepligtsåldern, men tillfölje af något kroppsfel vore oförmögen att fullgöra sin värnepligt, äfven den värneskatt, som derför påfördes honom!! Lycklig han, om han icke finge gå från hus och gård på kuppen! Vi instämma med hr krigsministern deri, att en aflösning afindelningsverket, så att de detsamma åtföljande besvär förvandlades i eo vid hemmanen häftande kapitalskuld, ei vore så lätt verkställbar. Under vissa törutsättnirgar låter den likvisst mycket väl tänka sig. Fotades den på mycket billiga grunder och aflöningssumman gjordes ouppsägbar så väl från statens som hemmansegarnes sida, så vore deremot ingenting att invända. Man kunde komma till målet äfven på det sättet, att rustoch rotehållare befriades från rustning och rotering emot erläggandet af en ständig vakansafgift, så lågt satt, att de erhölle full ersätlning för de ökade onera de finge vidkännas till följe af den nya organisationen af försvarsväsendet. Men en dylik åtgärd borde äfven omfatta båtsmanshållet, hvilket alls icke ihågkommits vid den af hr krigsministern ifrågasatta ,lindring, ehuru en lättnad i bördorna äfven der vore påkallad. Det är dock sannt, båtsmanshållet hör ej till krigsministerns gebit, utan till sjöförsvaret, hvarifrån ett förslag af detta syfte likväl borde framlagts samtidigt med krigsministerns, och hvaraf uraktlåtenheten bäst röjer den brist på sammanhang som vidlåder hela organisationsplanen. Innan vi lemna kapitlet om indelningswarlrat några ard om kontrolväsendet. som j —— — AR fn — — — DAR — — Å nn — — PR S — —