Article Image
På derom framställd önskan, återgifva vi följande, till en Wermlandstidning insända, uppsats: Sedan undertecknad låtit verkställa undersökning och upprättandet af kostnadsförslag öfver den för en tid sedan omnämnda jernvägen från Norra Finskoga kyrka till norska vattendraget Hafssjön, meddelas ett karteutdrag af dess innehåll. Vägens längd är 29,000 alnar och till dess planering fordras. . . so soo. 18. Blifvande afloppstrummor... . Uxpropriatione .... Skenor, slipers, skrufbultar, skarfförbindningar, bottenplätar, rälspik, ballast m. m.m1m... . 37.878: 25. ngvagn 36,000, lastvagnar 50,000 . 86,000: — Inköp af redskap, jemte tillsyn 2 Rmt rdr Härtill komma läntsbyggnader cirka 20,000 rdr, som efter 10 4 årlig afkastning fordra, som synes, omkring 36,000 rdr, och i fall ett blifvande Jernvägsbolag nöjer sig med en så obetydlig I tjenst på sina pengar, böra äfven dessutom beräknas 20,000 rdr till årlig amortering — eller tillsamman 56,000 rdr — och för att göra läsaren kunnig om att denna summa, om hon så vore tredubbel, kan genom timmer-trafiken för hvarje år med lätthet erhållas utan afseende på de betydliga fördelar som komma skogsegare till del. D.n skogsareal, som kan lemna timmer till denna jernväg, är öfver 2,000,000 tld, men från denna areal bör afdragas Åå som anses vara myrar, sjöar och fjällmark, eller kan man beräkna 1,200,000 tld skogbeväxt mark, deraf Norra Finskoga äger omkring 100. 000 tid (hvaraf dock stör sta delen är till afbrukning försåld); beräkna vi vidare att hvarje tld sålunda beväxt mark lemnar en tolft timmer, med 9 å 10 tums topp med 11 3 12 alnars längder, ega vi strax 1,200,000 tolfter; beräkna vi tiden och prisskilnaden på detta parti id Höljes och Hafssjön, som för närvarande är öfver 20 rdr pr tolft, efter lika tumtal, finna vi der en summa af 24,000,000 rdr, och innan ett sådant parti timmer är afverkadt, och på jernvägen transporteradt, torde man noga beräkna nuvarande 6— 7—5 tums timret hafva uppnått en groflek af 9 3 10 tum, och som kändt är, att icke svenska trälasthandlare kunna efterkomma dessa priser — enär deras transportkostnader till Göteborg äro allt för höga och riskfulla — synes häraf hvilket vinstgitvande företag nu erbjudes, såväl för jernvägsegare som ock skogsegare, äfvensom trälasthandlare, hvilka dervid kunna önska drifva sin rörelse. Råda Höljes den 6 Januari 1869. J. NILSSON.

29 januari 1869, sida 4

Thumbnail